Minst tio procent av alla MC-olyckor beror på bristande friktion, oftast beroende på lösgrus på belagd väg. Skadorna betalar MC-ägarna genom sina försäkringspremier. SMC hjälper motorcyklister att ansöka om skadestånd för självrisken. De stora kostnaderna, för person- och vagnskador, betalas av försäkringsbolagen. Varför är det inte väghållarna, som vållat olyckan, som betalar dessa kostnader?
Det var temat på SMC:s föreläsning vid Försäkringsföreningens Bilskadeseminarium 16 oktober.
Försäkringsföreningen har uppmärksammat SMC:s arbete för säkrare vägar och de fall där SMC försökt kräva skadestånd. Därför stod SMC på talarlistan. Bolagen är väl medvetna om problemen och skadereglerarna, som hanterar ärendena, satt i publiken under föreläsningen. Efter SMC:s dragning kom representanter från flera bolag till SMC med förslag om kommande samarbete.
- SMC fick ett unikt tillfälle att berätta om vårt arbete för säkrare vägar. Jag tror helt enkelt att bolagen måste börja regressa, d v s begära skadestånd, för skador som uppstår på grund av att väghållarna varit vårdslösa i samband med vägarbeten. Att väghållarna själva måste betala de kostnader som uppstår på grund av bristande underhåll borde leda till att regler efterlevs och bättre kontroll, säger Maria Nordqvist som höll föredraget.
Advokat Malin Börjesson, Hollands advokatbyrå, deltog i SMC:s presentation. Malin är ombud för ett försäkringsbolag som driver ett skadeståndsärende mot Trafikverket. Det handlar om en MC-olycka som skedde på E4 sommaren 2012 på grund av hal skarv.
SMC bad också försäkringsbolagen om hjälp att undersöka skadekostnaderna för motorcyklister som kör in i räcken. Försäkringsbolagen och TFF betalar stora summor för räckesreparationer men inget bolag har nämnt personskadekostnader för motorcyklister som krockar med räcken. Bara i år har sex personer dödats och Trafikverket brukar uppskatta antalet allvarligt skadade till cirka 25 per år. SMC har inte lyckats övertyga väghållarna om att installera säkrare räcken för motorcyklister. SMC behöver därför samarbetspartners i frågan och försäkringsbolagen sitter på mycket information.
- Genom en samlad bild av personskadorna i olika räckestyper kan vi tillsammans arbeta för att kräva säkrare räcken för motorcyklister. Tänk om vi kunde få och jämföra kostnaderna mellan motorcyklister som kör in i ett sidoräcke eller ett förlåtande sidoområde? säger Maria Nordqvist.
SMC tackar Försäkringsföreningen för att vi fick möjlighet att föreslå hur vi gemensamt kan arbeta för ökad säkerhet på vägarna.
SMC:s presentation. (OBS, varning för mycket starka bilder)
Maria Nordqvist, SMC. höll ett brandtal för försäkringsbolagen 16 oktober 2014