SMC jobbar som bekant hårt med problemet bristande friktion på väg. Det kan handla om allt från lösgrus efter vägarbete till hala vägar sommartid osakade av blödande asfalt. Tyvärr skadas och dödas motorcyklister varje år på grund av detta. En riktigt glad nyhet är att Trafikverket nu tagit fram ett viktig handlingsplan som ska leda till förbättrad trafikmiljö för alla trafikanter, i synnerhet oss på två hjul.
Dokumentet ”Handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar” presenterades i samband med en seminariedag om friktion på belagda vägar sommartid. Syftet med seminariedagen var att öka kunskapen om vägfriktion och hur vi tillsammans kan bidra till en säkrare trafikmiljö. Seminariet hölls på Radisson Blu Arlandia Hotel i Stockholm och samlade ett sextiotal deltagare. Det riktade sig främst till beställare, branschföreningar, intresseorganisationer, entreprenörer och konsulter från hela Norden. Självklart var SMC på plats.
- Det här kom som en glad överraskning. Vi i SMC var glada över att man arrangerade ett seminarium med så gediget program och sådan samlad kunskap och kompetens. Vi visste inte att man dessutom hade en färdig handlingsplan så det kom som en positiv överraskning, säger Jesper Christensen, SMC.
SMC påpekar alltid för Trafikverket och dess entreprenörer att det är viktigt att sätta upp varningsskyltar om friktionen är försämrad, antingen på grund av lösgrus, hal asfalt eller annat. Motorcyklister är duktiga på att sakta ner farten och ta det extra försiktigt om de blir varnade för fara. Just detta med varningsskyltning står klart och tydligt i handlingsplanen, liksom vilka åtgärder som ska vidtas för att upptäcka brister och förbättra friktionen på hala sommarvägar. Exemlepvis nämns systematisk mätning av friktion och att man ska införa alternativa mätutrustningar. Dessutom beskrivs att entreprenörers ansvar måste tydliggöras genom bland annat krav på godkännande av yta innan trafiken släpps på och innan eventuella varningsskyltar tas bort.
Här kan du läsa hela Handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar.
Under föredragen presenterades erfarenheter och tankar från både beställare, forskningsinstitut, intresseorganisationer, entreprenörer och konsulter. Klicka på länkarna i programmet nedan för att komma till respektive presentation.
Block 1 | ||
09.00 | Inledning | Per Gustafsson, Trafikverket, moderator |
Bakgrund – problembild | Jan-Erik Lundmark, Trafikverket | |
Fakta om friktion | Mattias Hjort, VTI | |
Polering | Torbjörn Jacobson, Trafikverket | |
Vägens friktion och "Nollvisionen" | Roger Johansson, Trafikverket | |
10.15 | Kaffepaus | |
Block 2 | Friktionsmätning | |
10.40 | Friktionsmätningens historia och omvärld | Ulf Sandberg, VTI |
Friktionsmätning i Danmark | Bjarne Schmidt, Vejdirektoratet | |
Friktionsmätning i Norge | Even Sund, Statens Vegvesen | |
Friktionsmätning i Sverige | Leif Sjögren, VTI | |
12.30-13.30 | Lunch | |
Block 3 | Trafikantens förväntningar | |
13.30 | Friktion och mc | Jesper Christensen, Sveriges Motorcyklister (SMC) |
Motormännen och det svenska vägnätet | Jon Stenbeck, Motormännen | |
Vägfriktionens överraskande moment | Johan Granlund, Sweco | |
14.30 | Kaffe | |
Block 4 | Industrin/entreprenörernas synpunkter |
|
15.00 | Fordonet – Road Friction Information | Per Landfors, Volvo Car Corporation |
Däckens betydelse för väggreppet | Mattias Hjort, VTI | |
Kvalitet vid beläggningsarbete | Mats Wendel. Trafikverket | |
Trafikverkets handlingplan | Mats Wendel, Trafikverket | |
Paneldebatt "Är vi på rätt väg?" | ||
16.30 | Avslutning |