Gult glas = ökad synbarhet?

2014-06-16

Ett gult plexiglas som monteras på motorcykelns strålkastare kan göra att motorcyklister syns bättre i trafiken. I dag kör cirka 100 motorcyklister med ett gult glas på framlyktan eftersom de anser att de syns bättre för bilister och därmed ger ett bättre skydd. Men det gula ljuset är inte godkänt. Nu genomför VTI en studie för att se om det gula ljuset ökar synbarheten.
SMC ser fram emot resultatet och deltar även i projektet med testförare och tips.

VTI fick bidrag från Länsförsäkringars forskningsfond till projektet. SMC är mycket positiva till studien eftersom just belysning bedöms ha störst potential för ökad synbarhet bland motorcyklister enligt forskning i hela världen. 

Motorcykelolyckor i korsningar beror ofta på att andra trafikanter har svårt att bedöma motorcyklistens position och hastighet. Syftet med projektet är  att undersöka om det är möjligt att öka motorcyklisters synbarhet genom att använda en särskild gul plexiglasskiva framför motorcykelns halvljus och varför vissa väljer att köra med gult ljus.

Studien som leds av Christopher Patten är indelad i tre separata studier. I den första undersöker VTI om bilister upptäcker motorcyklister med den gula skivan lättare än motorcyklister med vanligt halvljus. Den andra studien är en intervju- och enkätstudie och den tredje studien är ett laboratorieexperiment där det undersökas om motorcyklister med det gula lyktskyddet syns bättre på foton av olika stadsmiljöer.

– Sammantaget med de tre studierna hoppas vi kunna besvara frågan om motorcyklister med gult lyktskydd syns bättre i trafiken, säger Christopher Patten.

- SMC ser fram emot resultatet av studien. Forskning från hela världen pekar på att det är belysningen på motorcykeln som har störst potential för att öka synbarheten och därmed minska kollisioner mellan motorcyklar och andra trafikanter, säger Maria Nordqvist, SMC, som också ingår i studiens referensgrupp. 

Länk till SMC:s Se Oss-sida. 


Så här ser det gula ljuset ut IRL. Foto: MC-Safe AB.