Det är valår i år. Varje dag under Almedalsveckan presenterar SMC en fråga och svar från de åtta riksdagspartierna. Den sjätte frågeställningen lyder: Räcken sätts upp i vägens mitt och sidor. Inga tecken finns på att säkrare räcken för motorcyklister ska utvecklas, beställas och monteras. Sidoräcken väljs istället för förlåtande sidoområden. Är det acceptabelt att trafiksäkerhetsåtgärder sker på bekostnad av vissa trafikanter? Vad kan och vill ditt parti göra åt detta?
Frågorna ställdes till riksdagsledamöter i Trafikutskottet.
Partierna är eniga med SMC om att en trafiksäkerhetsåtgärd inte ska ske på motorcyklisternas bekostnad. Oavsett vilken partigrupp som vinner valet kommer SMC att återkomma och efterlysa en lösning på frågan, både avseende utformning av räcken men också varför sidoräcken ses som en bra lösning då alla känner till den ökade skaderisken för oskyddade trafikanter.
Svar från partierna
KD: Nej, det är inte acceptabelt. När man sätter upp räcken i mitten eller vid sidan av vägarna bör man beakta alla trafikanter. Det är ett en rimlig och realistisk begäran av en trafiksäkerhetsåtgärd.
C: Nej, det är inte acceptabelt att vissa trafiksäkerhetsåtgärder sker på bekostnad av andra trafikanters liv och hälsa. Självklart måste ett större antal räcken leda till högre – inte lägre - trafiksäkerhet för alla slag av trafikanter. Skaderisken för oskyddade trafikanter måste minskas, till exempel genom underglidningsskydd. Även detta är en fråga att diskutera då vi träffar Trafikverket.
Fp: Att utformningen av infrastrukturen i sig skapar andra olyckor är inte acceptabelt. Mitträcken har dock bidragit till kraftigt sänkta olyckstal på vägarna. När dödstalen nu nått rekordlåga nivåer måste varje enskild olycka granskas. Är utformningen av räcken ett systemfel måste detta åtgärdas, det uppdraget fick Trafikverket i Nationella Planen. Så långt möjligt bör sidoräcken kunna ersättas med förlåtande sidoområden.
M: Vägräcken har ökat trafiksäkerheten och bidragit till ett minskat antal dödade längs våra vägar. Dessvärre har räckena haft en viss motsatt effekt hos motorcyklister med en viss ökning i antalet trafikdödade. Därför driver nu Trafikverket ett arbete för att göra vägräcken vänligare och säkrare för motorcyklister. Moderaterna anser att detta är en mycket viktig fråga för att minska trafikskadorna på mc-åkare och göra motorcykelåkandet säkrare.
S: Nej, det är inte acceptabelt. Socialdemokraterna har tagit upp räckesfrågan flera gånger. Alla vet att det är farligt för en motorcyklist att köra eller glida in i ett oskyddat räcke. Det borde gå att använda underglidningsskydd i betydligt större omfattning än idag. Om utvärderingen av pågående försök redan nu visar att det är möjligt att montera med hänsyn till snöplogning borde man påbörja installationer omgående.
Mp: Nej, det tycker inte mp. Den kraftiga utbyggnaden av räcken har utgått från dem som färdas i personbil. Det har lett till att cyklister knappt kan cykla på vissa vägar eftersom vägrenen där man tidigare kunde cykla inte längre finns. Förlåtande sidoområden ersätts med sidoräcken. Alla trafikanter ska kunna färdas säkert på vägarna anser mp.
V: Nej. Det är inte acceptabelt. Vi anser att mitt- och räcken ska vara utformade så att de är säkra för alla typer av fordon. Ett sätt att lösa problemet med att motorcyklister kan skadas i händelse av att de kör in i mitt- och sidoräcken, är att framför allt i kurvor använda sig av någon form av system som tar hänsyn till även motorcyklister. Även om det i allmänhet är positivt med vajerräcken får det naturligtvis inte gå ut över motorcyklisterna. Vi menar att man i framtagandet av skyddsanordningar i högre utsträckning ska utgå ifrån olika trafikanters behov. SMC måste vara en viktig samarbetspartner i detta arbete.
Sd: Nej, det är inte acceptabelt. Finns säkrare alternativ vid val av räcken ska dessa användas. Jag efterlyser någon som kan påvisa vad som är det bästa räcket för alla trafikanter.
Du kan också påverka!
Självklart kan du poängtera hur viktig räckesfrågan är för motorcyklister gentemot riksdagsledamöter och politiker i din kommun. Räcken och andra hinder i trafikmiljön, som till exempel rondellutsmyckningar, sätts ofta upp utan någon som helst tanke på MC- och mopedförare. Exempel på frågor:
Anders Åkesson (c)
Lars Gustafsson (kd)
Lars Tysklind (fp)
Leif Pettersson (s)
Siv Holma (v)
Sten Bergheden (m)
Stina Bergström (mp)
Tony Wiklander (sd)