Fråga inför valet - MC-körkort

2014-07-02

Det är valår 2014 och varje dag under Almedalsveckan presenterar SMC en fråga och svar från de åtta riksdagspartierna. Den fjärde frågan lyder: Kan ditt parti tänka sig att begära att Sverige får bli testland för ett alternativt MC-körkortssystem utifrån SMC:s förslag? Frågorna ställdes till riksdagsledamöter i Trafikutskottet.

SMC presenterade ett förslag med vår syn på körkortsutbildningen som skulle innebära att Sverige skulle bli ett testland i EU för att slippa de krav som ställs genom EG-direktiv. Alla partier är intresserade av att förenkla körkortstagandet generellt så att fler tar körkort.

Partierna är väl medvetna om den höga andelen dödade på MC som saknar A-körkort. Flera påtalar de höga kostnaderna och avgifterna som ett problem och att det är krångligt. Samtidigt påtalar de flesta att vi är en del av EU vilket innebär att körkortskraven är harmoniserade. Därför menar flera att det är i EU felen i körkortssystemet måste ändras. Skulle Sverige lyckas övertyga EU om att få en förändring till stånd verkar de flesta partierna anse att SMC:s idé kan vara en utgångspunkt. 

Svar från partierna
KD
: Ja, det kan jag tänka mig. Om Sverige kan presentera ett alternativ till hur vi uppnår mål och krav i direktivet bör det vara möjligt. Om jag var kommunikationsminister och ansvarig för ett körkortssystem som inte fungerar, då skulle jag införa ett system som fungerar i Sverige. 

C: Centerpartiet anser att körkortsinnehav är viktigt och SMC:s idé om testland är bra om det finns ett syfte, nämligen att förenkla regelverket och göra körprovet rationellt. Körkortsutbildning och körprov måste upplevas relevant för körkortstagarna. 

Fp: Den höga andelen körkortslösa bland dem som dör på motorcykel är naturligtvis skrämmande. Men samtidigt finns det en stor vinst i harmonisering av körkorten i EU som ger en gemensam grund. Däremot ska vi ha ett körkortssystem som fungerar och all utbildning ska vara ändamålsenlig. Jag tror det blir svårt, och i grunden inte önskvärt, att genomföra ett eget system i Sverige, frågan måste ändras på EU-nivå. Där kan SMC:s idé vara en utgångspunkt för diskussioner. 

M: Det är viktigt att det görs en utvärdering av de nya körkortsreglerna som nu har införts i EU och därefter måste vi justera de regler som har blivit fel eller för komplicerade. I samband med detta behöver man ju också då se över utbildningskraven och kostnaderna. Självklart ska Sverige driva på i den frågan och kan också ta på sig uppgiften att vara ett försöksland på området.

S: Syftet med harmonisering av körkorten för en gemensam grundnivå i hela EU är bra. Men, byråkratin kring körkortsreglerna är monumental. Det finns ingen anledning att göra körkortsreglerna krångligare än EU kräver i Sverige. Avgifter och körprov för MC borde också kunna ses över. Det borde gå att förenkla körkortssystemet men det måste ske på EU-nivå. Får vi EU med oss är jag beredd att agera i frågan om MC-körkort.

Mp: Det är ett problem att så många som dör på MC saknar körkort. Det är inte rimligt att kvinnor underkänns oftare än män i körprov för MC. Mp har inte tagit ställning till SMC:s förslag.

V: Vi känner inte till förslaget på alternativt MC-körkortsystem men är beredda att lyssna på argument för förändring.

Sd: Sd anser att SMC har en utmärkt idé och skulle kunna stå bakom att Sverige blir ett testland i Eu. 24 år som instegsålder för A-kort är orimlig. Avgifterna för både elever och trafikskolor är för höga. Jag har kontakt med trafikskolor som lägger ner MC-utbildningen. Det finns mycket som behöver ses över i körkortsfrågan. 

Du kan också påverka!
Har du eller någon i din familj tagit A-körkort nyligen?  Tillhör du dem som måste genomföra två eller tre prov för att få A-körkort? Har du drabbats av regler för provfordon som ska användas i körprov? Tycker du att körkortssystemet för MC i Sverige behöver förändras? Tycker du det är rimligt att avgiften för körprov på motorcykel är dubbelt så hög som för bil? 
Skicka dina synpunkter till riksdagsledamöter i ditt parti och fråga vad man tänker göra i frågan. Varje parti har kollegor i Bryssel, dit de kan vidarebefordra synpunkter. 

Trafikutskottet handlägger körkortsfrågor i riksdagen. 

Anders Åkesson (c)

Lars Gustafsson (kd)

Lars Tysklind (fp)

Leif Pettersson (s)

Siv Holma (v)

Sten Bergheden (m)

Stina Bergström (mp)

Tony Wiklander (sd)