Fråga inför valet - MC i städer

2014-06-29

Det är valår 2014 och varje dag under Almedalsveckan presenterar SMC en fråga och svar från de åtta riksdagspartierna. Den första frågan handlar om MC och moped i städer för minskad trängsel. SMC:s fråga var: Håller ditt parti med SMC om att åtgärder som gratis MC-parkering, undantag från trängselskatt och möjlighet att köra MC i bussfil ska behållas och utökas för att stimulera att fler kör motorcykel och moped istället för bil? Eller vill ditt parti enbart fokusera på ökad cykling, promenerande och kollektivtrafik? Frågorna ställdes till riksdagsledamöter i Trafikutskottet.

SMC konstaterar att samtliga partier anser att motorcyklar och mopeder är ett alternativ till andra transportslag och att alla fordon behövs. MC och moped är smartare att använda i städer jämfört med bil. Inget parti vill försämra för dem som reser med MC och moped i städer, även om några menar att detta fråga som ska behandlas lokalt och/eller regionalt. 

Svar från partierna
KD:  Ja, det anser jag. Detta är dock en regional fråga som bör hanteras regionalt och inte centralt. Kristdemokraterna anser att alla fordonsslag behövs, även motorcyklar och mopeder.

C:   C är ett teknikneutralt parti, vi anser att man ska använda det fordon som är mest relevant. Det är inte fordonen som är problemet, det är utsläppen. Sverige är ett stort land där det egna fordonet är en förutsättning för att ta sig till jobbet och sociala aktiviteter. Alla resor kan inte genomföras till fots, med cykel eller kollektivtrafik. I städer med trängsel är det självklart smartare att använda MC eller moped istället för bil. Dessa blir allt renare och finns nu även med eldrift.

Fp: Ja, Folkpartiets utgångspunkt är att optimera för alla fordonsslag. Om man inte körde MC och moped i Asiens stora städer skulle de kollapsa. Det är därför viktigt att inkludera MC och moped i alla sammanhang. Visst är det bra om fler promenerar, cyklar eller åker kollektivt men man kan inte arbeta ensidigt utifrån enbart dessa transportslag som det blivit tendens till att göra.

M: Ja, vi håller med SMC om att vi behöver se över och pröva om det går att underlätta ytterligare för MC-åkare, så att fler kan köra MC och moped för att minska utsläpp och trängseln och underlätta MC-parkering i städerna.

S: Ja, motorcyklar och mopeder tar mindre plats jämfört med bilar, ökar smidigheten och minskar trängseln i trafiken och är dessutom mer miljövänliga. Enda nackdelen är den sämre säkerheten. Jag tycker att Stockholms stad är ett föredöme för MC genom bra tillgång på avgiftsfria MC-parkeringar, undantag från trängselskatt och möjligheten att kunna köra i bussfil. Städerna kan inte enbart fokusera på fotgängare, cyklister och kollektivtrafik.

Mp: Mp har inga idéer eller planer om att försämra för MC och moped. För oss är dock detta en regional och lokal fråga.

V: Vänsterpartiet delar er uppfattning att MC och moped med skärpta avgaskrav och alternativa drivmedel kan vara lämpligt alternativ till bil. Det stämmer att vi har fokus på cykling, gång och kollektivtrafik men vi kan se fördelar med både MC och moped, både för miljö och trängsel. När det gäller gratis parkeringar i städerna så är det en fråga som kommunerna avgör.

Sd: Sd anser att alla trafikslag behövs, även motorcykel och moped. Alla initiativ som SMC nämner är bra och bör behållas. Det är viktigt att motorcyklar och mopeder blir mer miljövänliga i framtiden. 

Vill du bidra till att förbättra trafikmiljön för motorcykel i din stad? 

Ställ frågor till lokala politiker!
SMC har ställt frågor till ledamöter i de åtta riksdagspartierna.. Självklart kan du och alla väljare ställa frågor till sina riksdagsmän inför valet. Många frågor som rör vår vardag beslutas lokalt i kommunerna. Det handlar till exempel om trafikstrategier, trafikplaner, underhåll, MC-parkeringar och motorcyklar i bussfiler. Motorcyklar glöms tyvärr ofta bort, särskilt nu då ökad cykling, ökat promenerande och ökat resande med kollektivtrafik är i ropet. Politikerna måste få veta att vi finns och vad vi vill. MC-frågor får inte hamna i tjänstemännens papperskorgar!

SMC föreslår därför att ni medlemmar själva ställer frågor till partierna i kommunerna inför valet. Det finns 290 kommuner och här kan alla kommuninvånare ställa frågor, påverka politiker och få till förändringar.  De lokala politikerna borde inte ha någon annan uppfattning än riksdagspartierna i dessa frågor.

ett lysande exempel är frågan om MC i bussfil i Stockholm. Det finns 45 000 MC i trafik i Stockholms län och så gott som alla vill kunna köra i bussfilerna. Om tusentals motorcyklister börjar ställa frågor till alla partier om hur viktigt det är för er att få köra i bussfil borde partierna reagera. På riksnivå finns det inget parti som är negativ till detta. Efter valet kan man enkelt följa upp med kontakt till partierna i majoritet och fråga hur och när man tänkt infria vad man lovat.  Maila gärna dina frågor och svar du fått till SMC.

Förslag på frågor, beroende på problem och möjligheter som finns i din kommun:

  1. Anser ditt parti att motorcyklar och moped klass I ska undantas från kravet att P-biljett, P-skiva och P-tillstånd ska läggas ovanpå fordonet i vår kommun?
  2. Anser ditt parti att motorcyklar och moped klass I ska parkera avgiftsfritt i vår kommun eftersom det inte finns något system för förvaring av P-biljett, P-skiva och P-tillstånd?
  3. Anser ditt parti att motorcyklar ska få använda kollektivkörfält om utrymme finns och det sker i samråd med det lokala bussbolaget?
  4. Anser ditt parti att motorcyklar och mopeder ska ingå i kommunens trafikstrategi och trafikplan?
  5. Anser ditt parti att motorcyklar och mopeder ska beaktas i planering, utformning och underhåll av kommunens gator och vägar? 

Anders Åkesson (c)

Lars Gustafsson (kd)

Lars Tysklind (fp)

Leif Pettersson (s)

Siv Holma (v)

Sten Bergheden (m)

Tony Wiklander (sd)