Den sista förhandlingsrundan om kontrollbesiktning är nu avslutad. Resultatet blev långt ifrån vad kommissionen föreslog från början för motorcyklar och mopeder. EU- och EES-länderna får själva bestämma om man vill införa kontrollbesiktning av tunga motorcyklar 2022. Mopederna finns inte längre med i förslaget och lätta motorcyklar ska utredas ytterligare innan krav ställs på besiktning.
Under de sista veckorna av Litauens ordförandeskap i EU enades ministerrådet, parlamentet och kommissionen om en urvattnad kompromiss, långt ifrån det ursprungliga förslaget om årlig besiktning av motorcyklar och mopeder.
Beslutet innebär att kontrollbesiktning ska införas för tunga motorcyklar, över 125 kubik, från 2022. Men, förslaget innehåller en paragraf som säger att om man uppvisar sänkta olyckstal genom andra trafiksäkerhetsåtgärder slipper man införa tvingande besiktning av motorcyklar. När det gäller lätta motorcyklar ska kommissionen inom fem år inkomma med en rapport baserad på objektiva fakta om lätta motorcyklar och lätta släpvagnar ska omfattas av kontrollbesiktning. Historiska fordon undantas också från besiktningskravet.
Åtta EU och EES-länder har ingen kontrollbesiktning av motorcyklar, bland annat Norge, Danmark, Finland och Nederländerna. Dessa länder har inte sämre olycksstatistik jämfört med länder med besiktning eftersom ytterst få MC-olyckor beror på tekniska fel.
Kompromissen är ett direktiv och inte en förordning vilket ger medlemsstaterna större frihet att utforma innehållet i respektive land. SMC tror inte på några större skillnader i krav på kontrollbesiktning av motorcyklar i Sverige men kommer givetvis att följa implementeringen av direktivet i svensk lag på olika sätt.
SMC, FEMA, Sveriges riksdag och regering samt svenska EU-parlamentariker har arbetat för att undanta motorcyklar och mopeder från krav på tvingande besiktning. Det gav resultat!
EU ställer inga krav på besiktning av lätta motorcyklar.