Många har hört av sig under den senaste månaden till SMC med mail och bilder på stödremsor som ligger på vägen istället för på sidan. Stödremsorna består av löst grus. När bilar och lastbilar genar i kurvor dras gruset ut vilket ger obehagliga överraskningar och i värsta fall kraschar motorcyklister i gruset.
SMC uppmanar alla att kontakta Trafikverket eller kommunen som är ansvarig och begära åtgärd.
Trafikverket har klara regler om stödremsor som nyligen uppdaterats, på begäran av SMC. Olika försök har genomförts, på begäran av SMC, med förstärkta stödremsor. Man blandar då ut gruset med asfaltmassor, bitumen, kalk och annat vilket gör att gruset stannar vid vägkanten
Vägen mellan Vanstad och Tryde 5 september 2013, Skåne. Foto: Rolf Nilsson
Det finns också klara regler som säger att grus inte ska ligga på belagd väg. För SMC är det självklart att väghållaren bör förstärka stödremsorna i kurvor där man vet att trafikanterna ständigt genar och drar ut gruset från stödremsorna. Det minskar behovet av påfyllning av mer grus vilket borde minska kostnaderna för ansvarig entreprenör. Tyvärr finns alldeles för få platser där stödremsorna förstärkts i Sverige.
Ett bra exempel på förstärkt stödremsa. Blekinge 2013. Foto: Jesper Christensen
I höst verkar det som om entreprenörerna är ute ovanligt tidigt och lägger ut grus i stödremsorna. Samtidigt har vi ett fantastiskt höstväder där många är ute och kör motorcykel. Tyvärr bidrar gruset på vägen till ett antal MC-olyckor varje år. Vanligaste platsen där grus från stödremsorna ligger på vägen är kurvor. Tyvärr är det också i kurvor en majoritet av alla MC-olyckor sker.
Därför ber SMC dig som är ute att fota och skicka mail till Trafikverket eller ansvarig kommun och påtala problemet. Länk till Trafikverket.
Grus i Roslagen, foto Tony dAngelo (cyklist)
Stödremsa i Skåne, 5 september 2013. Foto: Rolf Nilsson