En solig dag i juni bjöds infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och hennes pressekreterare Mychèle Östman på en tur på bönpallen med Sveriges MotorCyklister, SMC. Förutom en fantastisk upplevelse på två hjul fick ministern även inblick i hur ett vanligt vägarbete kan resultera i en trafikfarlig situation för motorcyklister. Fredag den 28 juni svarar hon på frågor via livechatt här på SMC:s hemsida.
SMC är flitiga i sitt politiska arbete för att vara motorcyklisters språkrör i allt som rör trafiksäkerhet och trafikpolitik.
- Bättre sätt att ge förståelse för motorcyklisters trafiksituation än att själv åka motorcykel finns inte, sade Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC, som bjöd ministern på skjuts.
Innan sällskapet drog iväg från hamnfiket i Vaxholm diskuterades ivrigt kring alla fördelar som finns med att köra motorcykel, både för motorcyklisten själv men även för trafikmiljön i stort. Exempelvis bidrar motorcyklister till mindre trängsel i storstäder. De tar sig fram smidigt och de upptar mindre plats på parkeringar och, förstås att de får uppleva hur fantastisk roligt det är att åka motorcykel, vilket även visats i forskning som visar att motorcyklister är friskare människor.
Självfallet passade SMC på att diskutera trafiksäkerhet ur motorcyklisters synvinkel. Ett aktuellt problem fick Catharina uppleva senare under dagen då hojturen gick längs en av de mest populära motorcykelvägarna i Stockholmstrakten, den så kallade Bogesundsvägen. Sällskapet möttes tyvärr av en inte allt för ovanlig upplevelse; stora mängder av lösgrus på den asfalterade vägbanan. Gruset kom från stödremsorna där bilar och tung trafik genat i kurvor och dragit upp lösgruset på vägen. Jesper Christensen, med ministern på bönpallen, tvingades bromsa och göra undanmanöver för att undvika ett parti med lösgrus mitt i en kurva. En sådan situation kan innebära risk att köra omkull. Enligt försäkringsbolaget Bilsport & MC beror tolv procent av alla MC-olyckor på lösgrus.
- Det här med grus på vägarna är ett område som har stor förbättringspotential, sade Catharina Elmsäter-Svärd som fick en uppleva problematiken i verkligheten.
Detta är första gången som SMC haft möjlighet att tillbringa en hel eftermiddag med en ansvarig minister på detta sätt.
- För oss är det guld värt att vår infrastrukturminister tar sig tid att träffa oss för att både åka motorcykel och diskutera aktuella MC-politiska frågor, säger Maria Nordqvist, internationell sekreterare i SMC.
Jesper Christensen visar hur löst grus från stödremsor hamnar på vägbanan och ställer till problem för motorcyklister.