Redan innan det nya körkortsdirektivet började gälla 19 januari 2013 beslutade EU om nya krav på provfordon för motorcykel. Efter påstötningar har nu övergångsregler införts vilket gör att varje EU-land får behålla gamla regler parallellt med de nya under fem år. Transportstyrelsen föreslår att Sverige ska behålla gamla regler i en remiss som SMC besvarat.
Det är en god nyhet för både enskilda körkortstagare och trafikskolorna som annars måste investera i nya motorcyklar.
Reglerna för att ta MC-körkort är minst sagt komplicerade. Det finns dels regler för vilka motorcyklar man får köra när man har A1, A2 och A motorcyklar. Utöver detta ställs särskilda krav på vilka motorcyklar som får användas vid körprov för A1, A2 och A. 1 januari 2014 införs också nya regler på provfordon vid körprov som utgår från elmotorcyklar i respektive körkortsklass.
Befintliga och nya krav på provfordon för A, A2 och A1
A: Ska kunna köras i minst 100 km/tim, ha en nettoeffekt av minst 40 kW samt om den har en förbränningsmotor ska cylindervolymen vara minst 595 kubik. Kubikgränsen 40 kW gäller längst t o m 31 december 2018.
Nytt från 1 januari 2014 är att nya regler införs parallellt med de gamla. Det nya kravet är att motorcykeln ska ha en lägsta nettoeffekt om minst 50 kW och ha en tjänstevikt som överstiger 175 kilo. Fr o m 1 januari 2019 är detta krav på samtliga provfordon A.
Om motorcykeln drivs av en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
A2: Ska kunna köras i minst 100 km/tim och ha en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW. Om motorcykeln drivs av en en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 395 cm3 samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg.
Nytt från 1 januari 2014 är att lägsta nettoeffekt sänks till minst 20 kW och högst 35 kW och om motorcykeln drivs av en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,15 kW/kg och högst 0,2 kW/kg (gäller från 31 december 2013).
Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
A1: Ska kunna köras i 90 km/tim, ha en nettoeffekt av högst 11 kW, och om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 120 cm3 och högst 125 cm3 samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,1 kW/kg.
Nytt från 1 januari 2014 är att om den drivs av en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,08 kW/kg och högst 0,1 kW/kg (gäller från 31 december 2013).
För A1, A2 och A gäller att motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78).
SMC:s remissvar till Transportstyrelsen.
All information om körkort finns på Körkortsportalen.