SMC har tidigare berättat om att kvinnor år efter år underkänns oftare än män i körprov för motorcykel. Samtidigt visade vår enkätundersökning att kvinnor satsar mer tid och resurser på körlektioner och privat övningskörning. Nya EU-regler kräver skärpta krav på provfordon för A vilket SMC anser kommer att göra det ännu svårare för kvinnor att hitta ett lämpligt fordon att köra upp på. EU-parlamentariker Mikael Gustafsson har därför ställt en fråga till ansvarig EU-kommissionär och begärt beslutsunderlag, konsekvensanalys samt vad man ska göra för att minska könsskillnaden.
SMC har bistått med fakta i frågan och ser med spänning fram emot svaret!
SMC har år efter år konstaterat att körproven för A-körkort inte är könsneutrala. Kvinnor underkänns betydligt mer än män, trots att kraven på provfordon ändrats liksom körprovets utformning. SMC genomförde en enkätundersökning våren 2013 som visade att kvinnor tar dubbelt så många körlektioner som män och övningskör tre gånger så mycket. Tyvärr har inte detta gett högre godkännandekrav. SMC har uppmanat berörda, Trafikverket, Transportstyrelsen och Näringsdepartementet, att se över körprovet och skapa ett könsneutralt prov.
Från 19 januari har vi ett nytt körkortsdirektiv som ställer krav på bland annat provfordon. En motorcykel måste ha mer än 40 kW och 595 kubik för att godkännas vid uppkörning för A-körkort. Men, redan innan detta trädde i kraft kom nya krav från EU-kommissíonen. Motorcyklar som ska användas i A-provet ska ha mer än 50 kW och väga minst 175 kilo. Detta krav kommer att träda ikraft 1 januari 2014 om inte övergångsregler införs. Det betyder sannolikt att skillnaderna mellan kön ökar ännu mer. Urvalet av motorcyklar minskar då många låga customhojar klarar inte effektkravet.
Det finns ingen statistisk undersökning som visar att liv kommer att räddas om man kör upp på en mer effektstark motorcykel som väger ett antal kilo. Ingen konsekvensanalys har genomförts av förslaget. Med tanke på skillnaden i svensk förarprovsstatistik borde man definitivt göra det innan man beslutar i frågor som rör alla som ska ta MC-körkort i EU/EES-länderna. Ingen MC-organisation i EU konsulterades då förslaget behandlades. Sverige hade tidigare viktkrav på motorcyklar, 200 kilo, vilket slopades för några år sedan. Det har inte lett till fler MC-olyckor, tvärtom.
Ingen har hittills sett på frågan ur ett könsperspektiv. SMC kontaktade Mikael Gustafsson (v) som är ordförande i EU-parlamentets utskott för kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan kvinnor och män. Idag har han skickat en skriftlig fråga till ansvarig kommissionär Siim Kallas. Gustafsson efterlyser kommissionens beslutsunderlag och konsekvensanalys i frågan samt vad man tänker göra åt könsskillnaden för att få A-behörighet.
När svaret kommer publiceras det självklart av SMC! Frågan hittar du här.
Läs mer om undersökningen och statistik i tidigare nyhet.
EU-parlamentariker Mikael Gustafsson (v)