Ett antal bilar som kommer till Sverige från USA är skadade eller stulna. Det har Larmtjänst och Bilprovningen uppmärksammat under hösten. Man känner inte till några utskrotade, översvämmade eller stulna motorcyklar som sålts till Sverige. För att minska importen till besvikna köpare i Sverige har man skapat en checklista som kan vara bra att känna till inför fordonsimport från USA.
Även om parallellimport av motorcyklar har minskat till Sverige köps ett antal hojar varje år i både USA och EU. Under Tylösandssemiariet presenterade Larmtjänst statistik över importerade bilar från USA. Av 768 bilar som kom direkt från USA hade 21 % skadehistorik i USA. Av 269 bilar som kom via Litauen hade 61 % skadehistorik i USA. 82 bilar identifierades som stulna i andra EU-länder.
Orkaner har gjort att mängder av bilar lösts in av försäkringsbolag. Bilarna får inte säljas i USA men går att exportera. Man räknar med att 10 000 bilar med skadehistorik i USA rullar på svenska vägar och att många fordon som exporteras från USA och Canada har kopplingar till organiserad brottslighet. Detta drabbar givetvis framförallt konsumenterna men också seriösa handlare, försäkringsbolag och samhället.
Bilprovningen och Larmtjänst har gjort en checklista inför privatimport som kan vara bra att veta även för dig som vill importera en motorcykel.Som konsument är det alltid viktigt att göra egna kontroller före import!
Presentationen på Tylösand från Larmtjänst och Bilprovningen.
Import av motorcyklar till Sverige 1996-2012.