Trafikverket måste samarbete och lyssna på SMC för att öka trafiksäkerheten. Detta säger infrastrukturministern i en debatt i riksdagen idag. Frågan som debatterades är undermåligt vägunderhåll. Anledningen är en interpellation som lämnats in efter de uppmärksammade reportagen som Uppdrag Granskning gjort om Trafikverkets och entreprenörers brister. Se debatten via webb-tv här.
Med anledning av de missförhållanden inom vägsäkerheten som Uppdrag Granskning visat hölls idag en debatt i riksdagen. Det som diskuterades var undermåligt vägunderhåll, vilket Leif Pettersson (S) ledamot i trafikutskottet ställt en fråga om i en interpellation till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Interpellationsdebatten sändes live och du kan se den här i webb-tv.
Snabbprotokoll från debatten.
Bakgrund till interpellationen:
Det första programmet i Uppdrag Granskning "Dödens väg" handlade om en MC-olycka i Vagnhärad där en motorcyklist omkom mitt i sommaren, efter att vägbanan var halare än en halkbana. Det andra programmet "Rapporten som inte fanns" handlade om flera halkolyckor på E4 norr om Gävle. Även dessa mitt i sommaren. En MC-förare dog, en blev allvarligt skadad och två lindrigt skadade. Friktionsmätningar visade att skarven mellan två filer i samma körriktning var lika hal som packad snö, men dessa mätningar fick varken polisen som utredde dödsolyckan eller SMC ta del av, trots att friktionsmätningar begärdes ut.
Ytterligare debatt om bristande vägunderhåll var det då Riksdagens MC-sällskap höll sitt första frukostmöte i onsdags och SMC stod som värd. Ett självklart val av diskussionsämne med politikerna var vägunderhåll, friktion och ansvar att granska vägunderhåll. SMC visste att interpellationsdebatten skulle ske dagen efter så vi passade förstås på att dela med oss av viktig information till Pettersson som skrivit interpellationen.
Riksdagspolitikerna och tjänstemännen som deltog i frukostmötet var märkbart berörda av uppgifterna som belystes i Uppdrag Granskning. Här kan du läsa mer om hela frukostmötet hos riksdagens MC-sällskap.
Läs interpellationen här:
Företag som anlitas för att sköta vägunderhåll håller inte alltid måttet. Det kan konstateras när företag som upphandlats av Trafikverket använder så undermåligt bitumen att vägarna blir som halkbanor en varm sommardag. Orsaken till att denna lågkvalitetsprodukt används är naturligtvis därför att det företag som fått upphandlingen vill pressa sina kostnader.
Trafikverket utför inte heller någon egen kvalitetssäkring av att beställt arbete är utfört. I stället ska den kontrollen göras av företaget som utfört arbetet. Det är många trafikanter som drabbas av denna ordning men kanske främst motorcyklisterna. När en motorcyklist intet ont anande kör in i ett område med detta undermåliga underhåll kan mycket väl dödsolyckor ske. Så har också skett vilket visades i tv-programmet Uppdrag granskning.
Samma förhållande gäller när potthål ska lagas. Även här har den som utfört arbete ansvaret för att kvalitetssäkra utfört arbete. Ofta leder det till att underhåll som gjorts ett år får göras om i nästa upphandling.
Jag vill nu fråga statsrådet följande:
Har statsrådet gjort det ställningstagandet att Trafikverket ska ha ansvar för att kontrollera att beställt arbete blir utfört?
Har statsrådet gjort det ställningstagandet att särskilda varningsskyltar behövs för motorcyklister i dessa fall?
Vad avser statsrådet att göra för att komma till rätta med situationen?