I förslag till förändring av Trafikförordningen och Vägmärkesförordningen saknas tyvärr viktiga delar som SMC tidigare föreslagit. Det handlar bland annat om att kraven kvarstår om att lägga P-lapp, P-skiva och P-tillstånd på motorcykeln. SMC har också föreslagit att varningsskyltar ska visa kurvans radie. SMC är positivt inställda till hjälmkrav på terrängskoter.
SMC har skickat remissvar till Näringsdepartementet och föreslagit ett antal förändringar av förordningarna.
Transportstyrelsen har tillsammans med Trafikverket och Sveriges Kommuner och Landsting arbetat fram förslagen till förändringar som lämnats till regeringen. Näringsdepartementet har nu skickat ut förslagen på remiss och SMC har självklart besvarat dessa.
Parkering
Trafikförordningen kap 3, § 49 a säger att P-lapp, P-skiva och P-tillstånd ska ligga på fordonet. Detta har SMC under ett antal år försökt förändra utan att lyckas efteresom det saknas plats för detta på en motorcykel och moped klass I. SMC föreslår följande tillägg till Trafikförordningen: " de särskilda villkoren avseende förvaring av P-biljett eller motsvarande, P-skiva och parkeringstillstånd gäller inte motorcyklar och mopeder klass I utan kaross där förvaringsmöjlighet saknas.”
SMC föreslår att kommunerna skapar avgiftsfria P-platser för motorcyklar och mopeder klass I.
Bussfiler
Ingen förändring föreslås av Trafikförordningen om vilka fordon som får använda bussfiler. Det betyder altlså att SMC kan fortsätta arbeta med frågan.
Överklaga beslut
Eftersom i stort sett ingen enskild som överklagar ett beslut till en myndighet, som prövar sina egna ärenden utifrån sina egna föreskrifter, får rätt föreslår SMC att alla beslut ska kunna omprövas av förvaltningsdomstol.
Vägmärken
SMC har under ett antal år föreslagit särskild varningsskylt i nypande kurvor eller att varningsskylten för kurva ändras så att kurvans radie syns på skylten. Över 70 % av motorcyklister som dör i singelolyckor gör det i en kurva. En varning skulle göra att MC-föraren kan förbereda sig bättre inför kurvtagningen.
I andra länder används särskild varningsskyltning för motorcyklister eftersom problemet är större för dem som färdas på två hjul. Det kan till exempel handla om löst grus på asfalterad väg. SMC föreslår att denna skyltning används även i Sverige liksom omledningsskyltning vid större vägarbeten och att varningsskylt för halka kompletteras med "Vid regn".
Hjälm
Terränghjuling och snöskoter är två olika fordon som klassas som terrängskotrar. Varje år dödas och skadas förare och passagerare på dessa fordon, i ett antal fall beroende på krockvåld mot huvudet. Det har inte funnits något krav på hjälm för terrängskoter som nu föreslås. SMC tycker att detta är en vettig åtgärd. Förslaget innebär också att Transportstyrelsen kan bevilja undantag från hjälmkravet, till exempel vid visst typ av arbete eller då annat huvudskydd är föreskrivet ur arbetsmiljösynpunkt.
Bilaga 2, skylt som visar hur kurvan ser ut i verkligheten.
Bilaga 4. Norsk skyltkombination vid snabellagning som varnar för löst grus, hur lång sträcka samt särskild varning till MC-förare!
Bilaga 3. Över 70 % av singelolyckor på MC med dödlig utgång sker i kurva.