SMC hade stora förhoppningar på hur MC-perspektivet skulle tas tillvara i kommande regler för vägutformning. Tyvärr är resultatet nedslående även om motorcykel för första gången nämns och även ses som en oskyddad trafikant.
Tyvärr kvarstår viktiga problemställningar i de kommande reglerna. ”Biltrafiken” eller ”personbil” fär ortfarande det fordon som vägar, friktion, sidoområden etcetera är avsett och dimensionerat för. Trafikverket klargör att sidoräcken alltid ger den högsta trafiksäkerhetsstandarden och säger i det första övergripande kapitlet anger att ”vägars sidoområden ska utformas så att personskador minskas för dem som kör av med en personbil”. Det betyder att MC-problematiken kvarstår även i det kommande regelverket för vägutformning.
Det var en omfattande remiss som skickades ut från Trafikverket. Efter noggrann genomläsning och kontroll med Trafikverkets ansvariga för räckesstrategin konstaterar SMC att ingenting troligen kommer att hända avseende räckesutformning i mitten av vägarna samt att man kommer att välja sidoräcken istället för förlåtande sidoområden. Man ska säkra sidoområden för dem som kör personbil, inte motorcykel.
Trafikverket anser att en slät stolpe är ett säkert räcke för motorcyklister. Inga krocktester behövs för att klarlägga detta. I ett kapitel nämns underglidningsskydd för motorcyklister men samtidigt sägs inte ett ord om dessa ska användas och var. Som en jämförelse är avsnittet om underglidningsskydd fyra rader långt medan avsnittet "Faunapassager" är tio sidor. Det står faktiskt mer om grod- och utterpassager i förslaget än om räckesproblematiken för motorcyklister.
Motorcyklister och mopedister anges i kapitlet "Begrepp" som oskyddade trafikanter. Det är bra men tyvärr så saknas sedan konsekvenser och åtgärder utifrån detta faktum i resten av kapitlen. Moped klass II nämns knappast alls och de vägar där de får köra har ändrat namn till GC-banor. Positivt är också att det för första gången finns mått på en MC-parkering och mått som anger ögonhöjd på MC-förare. Det är bara synd att det genomgående sedan är bilförares ögonhöjd som anges i alla sammanhang.
En annan positiv sak är att möjligheten till rondellutsmyckningar ska begränsas.
SMC:s remissvar på Trafikverkets förslag till vägutformning.
Trafikverkets förslag finns här.
Den här typen av rondellutsmyckning kommer inte att vara godkänd enligt förslagen till vägutformningsregler.