Under 2011 har Trafikverket internt arbetat fram ett Inriktningsdokument för Väg-och broräcken. SMC har ingått i en referensgrupp med andra parter och var den enda trafikantgruppen som fanns representerad i arbetet. Trafikverkets dokument visar tydligt att man uppmärksammat problematiken räcken - motorcyklar och föreslår en rad åtgärder.
Även om SMC inte nått ända fram är dokumentet en framgång, under förutsättning att innehållet når ut i alla led och omsätts i praktiken.
I Trafikverkets nyss utgivna Inriktningsdokument för väg- och broräcken klargörs följande: "Motorcyklister är en trafikantgrupp vars säkerhet inte förbättras av sidoräcken längs våra vägar. Det finns alternativa räckeslösningar som är framtagna med hänsyn till denna grupp, men trafiksäkerhetsvinsten, i relation till kostnaden, vid en storskalig användning av dessa, är oklar.Om Trafikverket vill ha en hög profil inom trafiksäkerhetsarbetet, skulle det vara ologiskt att inta en passiv hållning just när det gäller MC. Därför ska vi starta ett utvecklingsarbete, där nya lösningar, också de med oklar effekt, etableras i begränsad skala, för att bygga upp erfarenheter och kompetens kring MC-trafikens särskilda behov."
SMC har givetvis framfört att räcken, oavsett om de finns i mitten eller vid sidan av vägen kan medföra ökad skaderisk för motorcyklister. Skaderisken kan minskas genom att välja andra räckestyper (i mitten och sidorna av vägen), skydda räcken samt välja förlåtande sidoområden istället för sidoräcken. SMC förordar släta räcken som man kan glida mot, oavsett om man sitter upp på motorcykeln eller kommer glidande längs vägbanan.
I dokumentet presenteras en rad åtgärder för att minska skaderisken för motorcyklister som krockar med räcken. Exempel är:
- högre räcken i Sverige som i övriga Europa,
- slätare räckesstolpar och räcken på MC-vägnätet och vägar med hög hastighet,
- utveckla nya funktionskrav med hänsyn till oskyddade trafikanter och MC,
- utbyte av dåliga räcken som inte fungerar för någon trafikant,
- trafikmätningar ska omfatta MC-trafiken,
- montera ner räcken på det lågtrafikerade vägarna, 70 km/h(MC-vägnätet), samt
- montera underglidningsskydd på räcken på avfarter från motorväg/motortrafikled.
SMC kommer givetvis att följa arbetet med att införa en räckesstrategi i Sverige som ska ge ökad säkerhet för alla trafikanter som färdas på vägarna. SMC samarbetar med Trafikverket och Svenska Väg- och broräckesföreningen, SVBRF, i frågan.
Testerna med underglidningsskydd på tre platser i Sverige är en del av detta arbete liksom Trafikverket region Skånes beslut att inte installera sidoräcken på MC-vägnätet i Skåne.
Läs Trafikverkets Inriktningsdokument för väg- och broräcken här.
Bilagan om mitträcken med släta navföljare här.
Bilaga Arbetsgång för räckeslösningar här.
Frågor kring räcken besvaras av Maria Nordqvist som också deltog i referensgruppen.
Räcken med krokar och oskyddade stolpar är inte bra ur MC-synpunkt.
Ett mitträcke med slät navföljare utanför Mora. Bättre ur MC-synpunkt.
Ett räcke med underglidningsskydd som skyddar stolparna. Bäst ur MC-synpunkt!