Trots en stark krona i förhållande till både dollar och euro är privatimporten av motorcyklar i stort sett oförändrad sedan 2008. Under 2011 importerades 1 186 motorcyklar privat vilket handlar om 8 % av alla motorcyklar som registrerades. Lägre priser på den svenska marknaden i kombination med bättre service, garantier och säkerhet vid köp är förmodligen orsakerna till att allt färre väljer att importera en motorcykel från ett annat land.
I samband med Sveriges inträde i EU ökade privat- och parallellimport av SMC tror att det finns flera faktorer till att privatimporten minskat. Priserna i Sverige har harmoniserats med övriga EU. Begagnatmarknaden är enorm. Bättre service och garantier från återförsäljare och tillverkare är andra faktorer. Säkerhet vid köp om det skulle vara något fel på motorcykeln har självklart också betydelse.
motorcyklar till Sverige. Det kallas direktimport inom statistiken. Toppen
nåddes 2003 då var tredje motorcykel som registrerades importerades
privat eller av parallellimportör. Sedan dess har både antalet och andelen av
totala antalet registrerade motorcyklar sjunkit. Att den procentuella andelen ökade under 2011 beror på lägre nyregistreringar i övrigt.