Statens Vegvesen klargör att lösgrus är ett problem för motorcyklister, att varning är nödvändigt och att gruset måste tas bort från vägen. Man beskriver inte metoderna för detta men man kräver att resultatet ska vara grusfritt, oavsett metod. Ett svenskt försök visade att 24 timmar är en tillräcklig tid för att gruset ska fastna oavsett väderlek.
Mot bakgrund av detta ställer Statens Vegvesen följande krav:
1. Vid reparation av sprickor och hål ska löst grus vara borta senast 24 timmar efter lagningen.
2. Maximalt fem kilometer kan förbättras och lagas innan överskottsgrus tas bort.
3. Sträckningen ska skyltas med dels skylt för stenskott och tilläggsskylt som anger sträcka samt att varningen särskilt gäller motorcykel.
NMCU är självklart nöjda med detta och är säkra att motorcyklister både sänker farten och är mer fokuserade och uppmärksamma på problemet med löst grus genom särskild skyltning. Och framför allt att man inte överraskas av löst grus på icke skyltade sträckor.
I framtiden kommer alla entreprenörer i Sverige att få krav på att grus ska vara borta inom 24 timmar, idag gäller 48 timmar. I Sverige gäller att alla lagningsarbeten som innebär löst grus på asfalt ska skyltas. Det finns inget krav i Sverige om längden på ett lagningsarbete. Tyvärr är efterlevnaden inte optimal varför SMC uppmanar alla motorcyklister att anmäla löst grus på väg till Trafikverket. SMC har också bett om ett möte i höst för att diskutera detta och andra vägmiljöfrågor.
SMC har efterlyst möjlighet med särskilt skyltning i Sverige som varnar motorcyklister. Tyvärr har vi inte lyckats med detta, svaret har varit att problemet gäller samtliga trafikanter och inte bara MC.
Anmäl grus på väg på statlig väg
Länk NMCU:s nyhet.