Nya rön om Se Oss problematiken

2012-02-09

SWOV har gjort utredningen på uppdrag av nederländska regeringen. Den är en del av det strategiarbete som genomförs för att minska olyckorna. Eftersom många motorcyklister dödas och skadas i kollisioner med andra trafikanter varje år är detta en av sju punkter som man ska satsa på i Nederländerna. Studien heter "The roles of motorcyclists and car drivers in conspicuity-related motorcycle crashes"

Studien visar att:

- En majoritet av kollisioner sker med en bil. I de flesta fallen har bilisten inte lämnat företräde eller svängt utan att ge fri väg för MC-föraren. Man ser helt enkelt inte en mötande motorcykel.

- Bilförare som har både A- och B-behörighet var bättre på att uppmärksamma motorcyklister och därmed inblandade i färre kollisioner.

- I ytterst få olyckor höll motorcyklisten en för hög hastighet (8 av 1 664).

- Det finns ingen entydig forskning för hur motorcykelns eller motorcyklistens synbarhet kan öka. Däremot visar den att den viktigaste faktorn för motorcyklistens synbarhet är kontrasten mot bakgrunden.

- Det går inte att säga att en viss klädsel är bäst i alla situationer. Studien säger att ljusa kläder är bäst dagtid och i tät trafik, mörka kläder är bäst när man kör på landsbygd och på nätterna är det bäst att ha reflekterande klädsel. Det är viktigt att informera motorcyklisterna om hur man syns bäst i olika situationer.

- Bilisternas förväntan av motorcyklar i trafiken är mycket viktig.

- Citat  ur studien ” Vi fann bevis för att uppmärksamheten gentemot motorcyklister är avhängig av såväl motorcykelns och förarens synbarhet som av förväntan och kunskap hos bilföraren. Åtgärder bör därför ske inom bägge områdena. ”

SWOV:s förslag till åtgärder:

- Information till motorcyklister ska fokusera på i vilka förhållanden de syns bäst genom olika åtgärder (lyse, ljusa kläder, mörka kläder, reflex, tid på dygnet och väderförhållanden).

- Olyckorna visar tydligt att det är särskilt svårt att upptäcka en mötande motorcykel. Förbättrad och förändrad belysning är ett område där det finns en stor potential för ökad synbarhet.

- Förväntan har stor betydelse för om man ser motorcyklister. Det behövs mer kunskap om hur detta kan ske i ett längre perspektiv, efter grundutbildning i trafikskola. Det krävs en långsiktig strategi för hur budskapet om motorcyklister i trafiken kan förbättras. Den bästa åtgärden är förmodligen att lära in “lifesaver”, d v s att ALLTID titta över axeln innan man svänger.

- Introducera ITS I bilar som varnar för MC i korsningar.

- Motorcyklister måste påminnas om att de inte uppmärksammas av bilister och köra mer defensivt.

SWOV:s slutsatser stämmer väl överens med all tidigare publicerad forskning liksom statistik från svenska försäkringsbolagen Trygg-Hansa och If. SMC har under några år drivit kampanjen "Se Oss" med tips till både motorcyklister och andra trafikanter. Uppmärksamhetskampanjer rankades som den viktigaste åtgärden för ökad säkerhet bland SMC.s medlemmar i den attitydundersökning som genomfördes för något år sedan. Och sist men inte minst, studien visar inte att varselväst är vad som krävs för att andra trafikanter ska se motorcyklister!

Läs hela rapporten från SWOV här.
Länk till SMC:s Se Oss-sida.