Vid Sveriges Exportråds trafiksäkerhetsmöte i Madrid förra veckan fick deltagarna bland annat titta på underglidningsskydd på räcken för att minska MC-olyckor. Bland deltagarna fanns infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och våra spanska kollegor i AMM. Spanien är det EU-land som satsat mest på räcken med tanke på MC.
I alla länder omkommer varje år ett antal motorcyklister i kollisioner med räcken. Spanien har därför dels utvecklat en nationell standard, dels satsat 30 miljoner Euro för att installera underglidningsskydd. Av Spaniens 166 000 km väg finns underglidningsskydd på 2000 km.
I Sverige omkommer varje år 5-6 MC-förare i räckesolyckor vilket motsvarar cirka 10 %. I Spanien är siffran högre, 18 %. SMC har frågat den spanska MC-organisationen AMM om olyckorna minskat sedan räckesskydd installerats. Man känner till fem fall där MC-förarna skadats lindrigt i räckeskollisioner där utgången annars varit dödlig eller svårt skadad.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tittar på räcken med underglidningsskydd i Madrid tillsammans med bl a AMM.
Ministern fick tillsammans med de spanska företrädarna besöka en plats där underglidnigsskydd monterats. Enligt våra källor i AMM skulle tillverkaren av underglidningsskydd undersöka om det går att utveckla liknande skydd för vajerräcken.
SMC svarar just nu på en remiss om framtidens vägutformning i Sverige. Riksdagens trafikutskott ska svara på en motion om vägräcken och motorcyklister. Trafikverket ska inom kort presentera en nationell räckesstrategi där bland annat MC-säkerhet är en del. EU-projektet Smart RSS ska redovisas i EU-parlamentet i april 2012.
Kort sagt, det händer mycket på räckesområdet. Att infrastrukturministern visar intresse för frågan om motorcyklister och räcken är mycket positivt!