MC-vänliga räcken ska testas - SMC jublar!

2012-04-11

Äntligen, skriver SMC i ett pressmeddelande idag! Det rör den glädjande nyheten att det nu ska testas underglidningsskydd för MC-vänligare vägräcken.

Under tisdagen hölls en interpellationsdebatt i Riksdagen. Ledamot Helene Petersson (s) som lämnat en interpellation om rätt räckestyp på svenska vägar, och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd var eniga om att det är angeläget att hitta en bra lösning som höjer trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter som motorcyklister. 

Under debatten hänvisades ett flertal gånger till samarbetet med SMC som en grund för att lösa problemet med räckesfrågan och andra områden som rör säkerhet för motorcyklister. Uppenbart är att SMC:s arbete ger resultat. Både ministern och riksdagsledamotens uttalanden (se länk till höger) vittnar om att vi som organisation har ett gott samarbete med ledande politiker samt att vi når resultat i vårt arbete.

- Det är med stor glädje jag hör uttalanden och ser att de hänvisar till vårt jobb och till och med vårt senaste utskick av MC-Folket där vi bifogade Full Kontroll och Bra Tänkt, säger generalsekreterare Jesper Christensen.

- Vi får se debatten och resultaten i riksdagen som ett litet exempel på vad 375 kronor i medlemsavgift ger. SMC har jobbat stenhårt med frågan i ett antal år. Otaliga möten och rapporter ligger bakom det resultat som vår minister offentliggjorde i riksdagsdebatten. Frågorna från Helene petersson (s) till ministern var relevanta och bra, så även svaren.

Christensen påpekar vidare att arbetet som SMC har utfört består av en stor mängd olika saker som omfattar allt från internationell forskning, nätverkserfarenhet, genomgång av försäkringskostnader, skaderapporter, en stor mängd faktamöten med myndigheter och andra berörda.

- Konklusionen är att trovärdigheten runt SMC ligger väldig högt. Att sedan Full Kontroll visas upp i Riksdagen som ett gott exempel på trafiksäkerhetsarbete, är både överraskande och glädjande, säger Christensen.

 

Pressmeddelandet i sin helhet:

Glädjande besked från ministern

- MC-vänliga räcken ska testas i Sverige!

 

Sveriges Motorcyklister, SMC, har jobbat länge för att få MC-vänligare vägräcken. Äntligen ska räcken med underglidningsskydd testas! Till att börja med i tre utvalda kurvor där olycksrisken anses särskilt stor. Detta meddelade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vid en debatt i Riksdagen igår. I Skåne väljer man att inte alls montera sidoräcken på populära MC-vägar. 

Räcken är det vanligaste krockvåldet i singelolyckor där en motorcyklist dödas. Mellan år 2000 och 2011 har 47 motorcyklister omkommit i räckesolyckor. De flesta MC-olyckor sker i en ytterkurva. Samtidigt är räcken en medveten strategi för att minska antalet dödade och skadade i trafiken i Sverige. Det är bakgrunden till att SMC arbetat för dels säkrare mitträcken, dels att väghållare ska välja förlåtande sidoområden istället för sidoräcken. SMC anser att räcken bör förses med underglidningsskydd, i synnerhet på olycksdrabbade platser.

I tisdagens debatt i Riksdagen berättade ministern att underglidningsskydd ska monteras på räcken på tre platser; Åkersberga och Botkyrka samt på en motorvägsavfart i Ljungarum. Platserna har valts ut i samarbete med SMC och med utgångspunkt från tidigare olyckor. Olika räckestyper och räckesskydd ska användas och utvärderas, bland annat hur snöröjning fungerar med monterade skydd.

Samtidigt har Trafikverket i Skåne beslutat, enligt SMC:s önskemål, att från och med denna vår inte montera sidoräcken på populära MC-vägar i Skåne. Istället ska sidoområdena säkras. Trafikverkets nyss utgivna Inriktningsdokument för väg- och broräcken omfattar en rad av SMC föreslag för att minska skaderisken för motorcyklister som krockar med räcken.

- Testerna med MC-vänliga underglidningsskydd på räcken är SMC:s förtjänst! SMC har drivit frågan på ett övertygande och informativt sätt för att få till stånd dessa trafiksäkerhetshöjande åtgärder, Claes Tingvall, Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör. 

- Detta är den absolut största framgången SMC nått i räckesfrågan. Vi ser positivt på det goda samarbetet med Trafikverket, säger SMCs generalsekreterare Jesper Christensen.

- Ett nytänkande då det gäller vilken räckestyp man väljer liksom hur man placerar dem kommer att ge färre dödade och allvarligt skadade motorcyklister, fortsätter Christensen.

SMC kommer att följa försöket och arbetet med att införa en räckesstrategi som ger ökad säkerhet för alla trafikanter som färdas på vägarna. SMC samarbetar med Trafikverket och Svenska Väg och BroRäckesFöreningen, SVBRF, i frågan. 

Utbildning av underglidningsskyddsmontörer. Foto: Göran Fredriksson.

 

 

 

Länk till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd uttalanden och debatten med Helene Petersson (s).

 

Helene Petersson (s) visar skriften Full Kontroll och Bra Tänkt i riksdagsdebatten.