Stockholms stad har just nu en framkomlighetsstrategi ute på remiss. Den beskriver hur man ska klara det ökade resandet med en växande befolkning. SMC har läst den och konstaterar att man helt glömt bort motorcyklar och mopeder. Det är märkligt eftersom ökat resande med MC och moped är en del av lösningen på trängselproblematiken i Stockholm.
I underlaget konstaterar Stockholms stad att antalet resor kommer att femdubblas till 2030. SMC och SMC Stockholm anser i vårt remissvar att detta inte skulle vara något större problem om resorna görs med MC och moped.
SMC och SMC Stockholm uppmanar i svaret Stockholms stad att ta beakta MC och moped i det fortsatta arbetet samt att stimulera användning av MC och moped. Det skulle minska trängseln utan ökade kostnader för vägar och spår. Några åtgärder som skulle kunna vidtas direkt är fler MC-parkeringar där det finns behov och öppna alla bussfiler för motorcyklister.
SMC skickar med länkar till studier i andra länder i frågan om framkomlighet och MC i storstäder.
Framkomlighetsstrategin gör samma misstag som den tidigare kapacitetsutredningen - man glömmer bort motorcyklar och mopeder.
SMC var inte med på remisslistan från Stockholms stad, men i stort sett alla andra organisationer som representerar olika trafikantgrupper. Det är synd att man inte tänker på motorcyklar men självklart har SMC och SMC Stockholm svarat på remissen.
SMC Stockholm avslutar med att erbjuda sina tjänster i det fortsatta trafikarbetet i Stockholm.
Läs hela SMC:s remissvar här.