Får du inte köra motorcykel i tjänsten?

2012-09-25

SMC har kontaktats av medlemmar som inte får köra motorcykel i tjänsten. Trots att man kan visa att resan går snabbare, särskilt i rusningstrafik, att resan är mer miljövänlig, att resan är billigare för arbetsgivaren och sker på ett fordon som är lagligt, får man inte köra motorcykel i tjänsten.
Detta vill SMC undersöka närmare!

En vanlig orsak från arbetsgivarens sida är att det är farligt att köra motorcykel. Även om statistik visar att motorcyklister inte är mer olycksdrabbade än bilister väljer man att helt enkelt förbjuda MC-körning i tjänsten. Även om man som motorcyklister, på egen bekostnad, använder all tänkbar personlig skyddsutrusning och kör enligt trafikregler är det inte ett accepterat färdmedel av alla arbetsgivare. Däremot tillåter och uppmuntrar många företag cykelanvändning, trots att statistiken visar att fler skadas allvarligt då de cyklar än de som kör motorcykel. SMC tror att detta synsätt beror på fördomar och felaktig information.

SMC undrar hur utbrett MC-förbudet är bland svenska arbetsgivare och vad det beror på. Här behöver vi hjälp från våra medlemmar att få faktaunderlag. Hur ser företagets resepolicys ut? Får man köra motorcykel i tjänsten? Om inte, vad är orsaken till att det inte är tillåtet? Självklart är det av intresse både om MC-körning uppmuntras eller förbjuds av arbetsgivare!

Maila ditt svar till Maria Nordqvist.