Chopprar ska inte förbjudas i EU!

2012-03-20

På allt fler svenska hemsidor finns artiklar om att chopprar ska förbjudas i EU. Det stämmer fortfarande inte. Det är helt missvisande och ett resultat av att man tagit en lösryckt mening från ett arbetsgruppsmöte utan att redovisa hela sanningen.
Genom SMC är du medlem i FEMA som sliter i Bryssel för att vi i framtiden ska kunna bygga om, amatörbygga och modifiera motorcyklar. Ett nytt regelverk för typgodkännande avhandlas just nu men regelverket handlar främst om vilka krav som ska ställas på standardhojar vid typgodkännandetillfället. Till exempel vilka motorcyklar som ska ha ABS, krav på avgasemissioner och liknande.

Idag har SMC ställt frågan till Nich Brown, MAG UK vars citat är grunden till artikeln i MCN. MAG UK är en av SMC:s systerorganisationer inom FEMA.
Nich Brown har aldrig sagt att chopprar ska förbjudas, däremot har han sagt följande: "Detta är ett typiskt fall där en tjänsteman vid EU-kommissionen inte förstår motorcyklar, inte gillar utseendet på långa framgafflar och tror att han måste lagstadga om detta". 
MAG UK dementarar allt som rör chopperförbud på sin hemsida i en nyhet 23 mars.

 SMC har också frågat FEMA som sliter med frågan på plats i Bryssel. Så här säger Aline Delhaye, FEMA:s generalsekreterare idag:
"I de pågående diskussionerna om typgodkännanderegler har FEMA och medlemsorganisationer som SMC arbetat hårt för att övertyga parlamentariker och medlemsländer i frågan om unika motorcyklister som byggs av privatpersoner. FEMA och SMC försöker självklart att hålla dessa fordon utanför så många regler som möjligt som annars gäller för serietillverkade motorcyklar. Konskekvensen annars blir orimliga kostnader och krav på enskilda byggare.

Utanför diskussionerna om typgodkännanden kommer på sikt ett antal olika frågor att beskrivas i detalj i fyra delegerade akter. I detta sammanhang har kommissionen föreslagit att man skulle inkludera styregenskaper, svängradie och liknande i typgodkännandereglerna. Men, detta förslag har kritiserats av inte bara FEMA utan även av MC-tillverkarna i ACEM och av flera medlemsländer i EU. Kommissionen har tagit till sig dessa synpunkter.

Långa framgafflar ska behandlas i individuella godkännanden, inte genom EG-regelverk. Detta är regelverk som ska behandlas av varje enskilt medlemsland. Dyker det upp andra signaler kommer FEMA och FEMA:s medlemsorganisation, inklusive SMC, givetvis att agera direkt."

SMC samarbetar med SFRO i frågor som rör amatör- och ombyggda fordon. Vi vill ha ett regelverk som tillåter dessa fordon, under förutsättning att de uppfyller de nationella krav vi har i Sverige. Inom ramen för ett nytt regelverk för typgodkännanden kommer också fyra under-regelverk att tas fram som behandlar detaljfrågor. Detta görs av kommissionen och inte av politiker. Dessa regler har nu börjat diskuteras och en fråga som har dykt upp handlar om möjligheten att styra en motorcykel. Här har idéer dykt upp om att körtester ska göras för alla motorcyklar, inte bara chopprar. Det handlar om att göra en U-sväng, göra ett bromstest och köra en slalombana.

 

SMC anser att körprovet inte har någonting med typgodkännanderegler att göra. Men, för att få experternas syn på saken frågade vi SFRO som testkör alla motorcyklar som byggs om och amatörbyggs i Sverige.

 

Skulle dessa regler bli verklighet är det inget problem för svenska hojbyggare” säger Robert Eriksson och Gustaf Ridderstolpe, SFRO.

 

 ”De regler vi har i Sverige idag och som  är krav som vi i SFRO anser bör uppfyllas på en motorcykel är betydligt tuffare. Vi bromstestar alla hojar från 120 km/h till stillastående. Vid bromsningen mäter vi både retardation och hur motorcykeln uppträder under inbromsningen. Vi gör dessutom undanmanöver i 110 km/h.  Att införa en U-sväng är inget problem, så länge ytan och prov är anpassad efter fordonets grundkonstruktion! , säger Gustaf och Robert.

 

SMC är tacksamma för SFRO:s expertis i alla sammanhang. Att de ställer tuffa krav ger säkra fordon vilket är en bidragande orsak till att det sker ytterst få olyckor med amatör- och ombyggda fordon i Sverige.

 

 

Vad har SMC gjort?
SMC har läst förslaget från kommissionen.
SMC reste till Bryssel och träffade EU-kommissionen tillsammans med SFRO, enbart för att tala om vikten av ett regelverk som gör att vi kan behålla regler för amatörbyggda och ombyggda motorcyklar i Sverige.
SMC har läst förslagen från EU-parlamentariker.
SMC har uppvaktat EU-parlamentariker inför omröstning, personligen och via e-post.
SMC har träffat företrädare för Sverige i förhandlingarna.
SMC har framfört våra synpunkter varje gång vi haft anledning att göra detta.
SMC har tagit upp frågan vid flera möten med företrädare för Transportstyrelsen, utifrån möjligheten att behålla våra nationella regler när det nya regelverket träder i kraft.
SMC lyfte frågan igår då vi mötte Sveriges infrastrukturminister.
SMC har idag fått ta del av de aktuella artiklarna som berör frågan. Det finns inte ett ord om långgafflar, chopprar och liknande.

Så, från både FEMA och SMC än en gång: Det finns INGET som tyder på att chopprar ska förbjudas.

SMC och FEMA arbetar vidare för tydliga och klara regler som gör det möjligt för oss att fortsätta att modifiera, bygga om och amatörbygga motorcyklar även med det nya EG-regelverket. När innehållet i de fyra delegerade akterna blir kända kommer mycket arbete att krävas.
Självklart måste SMC fortsätta att bevaka regelverket när det ska implementeras i svenska lagar och föreskrifter. Sverige har idag Europas mest generösa regelverk för ombyggda och det vill vi behålla!

 
En klassisk chopper på Elmia-mässan.

Vill du läsa mer om förslag till regelverk för MC, hittar du det här.
Tidigare nyhet på SMC:s webb.
Ansvarigt utskott i EU-parlamentet har samlat alla dokument i frågan här.