Den 12 juli omkom en motorcyklist på E4 norr om Gävle. Samma dag körde en annan MC-förare omkull. Det regnade och var ny beläggning på E4 varför många motorcyklister kontaktat SMC angående friktionen på vägen. SMC bad Trafikverket göra en friktionsmätning vilket skedde omgående. VTI har genomfört friktionsmätning som visade att beläggningen har friktionsvärde som överstiger gällande krav med råge.
En motorcyklist körde norrut på E4 12 juli och omkom i samband med en omkörning norr om Gävle. Skanska har genomfört beläggningsarbeten på omkörningsfilen i norr- och södergående riktning. Motorcyklisten som omkom kastades in i räcket i samband med olyckan. Tidigare samma dag körde en MC-förare omkull i samband med en omkörning. Han färdades söderut. Det regnade i samband med bägge olyckorna. Tidningsartiklar från olyckorna beskrev halka på E4 varför SMC kontaktade Trafikverket och bad om en friktionsmätning. Friktionsmätning genomförs endast om det finns anledning att misstänka låg friktion.
VTI har nu genomfört friktionsmätningar enligt den metodik som krävs på beläggningar. Den sker på vått underlag. Trafikverket och VTI berättar att mätningen visar att beläggningen i bägge färdriktningarna har ett friktionsvärde som överstiger det som krävs (friktionsvärde 0,7, krav 0,5).. Det är därmed inte troligt att det var bristande friktion som orsakade dödsolyckan.
SMC kontaktades av TV4 i samband med olyckan. Mot bakgrund av olyckan i Vagnhärad 2010 diskuterades att göra en ny polisanmälan. Med resultat av friktionsmätningen som genomförts av VTI på uppdrag av Trafikverket finns inget fog för att göra detta.
SMC tackar Trafikverket för snabb åtgärd mitt under semestern!
Inslaget i TV4 Play.
Så här går en friktionsmätning av VTI till.
olycksplatsen E4 norrgående körriktning.
Asfalt och vajerräcket på den aktuella platsen.