Under den gångna veckan har SMC fått veta att de som söker och beviljas dispens för att köra MC med släp får ett beslut som är helt meningslöst. Dispensen som beviljas inkluderar nämligen en maxvikt för motorcykel och släp och den uppgiften gör att man inte kan ha någon last i släpet. Kanske inte ens släp överhuvudtaget.
Varför uppgift om maxvikt skrivs in i dispensen vet inte SMC. Varför detta sker nu och inte varit aktuellt för alla som registreringsbesiktat motorcyklar med kopplingsanordning tidigare vet vi inte heller. SMC har sökt Transportstyrelsen men i dagsläget vet vi bara att de som fått dispens, har en maxvikt för motorcykel och obromsat släp. Maxvikten gör att förare och passagerare iförda skyddsutrustning och packning lätt kommer över den maxvikt som Transportstyrelsen tillåter. Till detta kommer släpvagnens vikt och packning i släpet.
De allra flesta har en obromsad oregistrerad släpvagn efter motorcykeln. I och med att den sammanlagda vikten av motorcykeln och släpet inte får överstiga en viss vikt kan man därför inte lasta något i släpet. Det kostar 1 200 kronor att ansöka om dispens och därefter 880 kronor att registreringsbesikta dragkroken. För detta får du endast en dispens som innebär att du kan ha en dragkrok på motorcykeln. Uppgiften om maxvikt gör att du inte kan ta last i släpet. Eventuellt kan släpets vikt också medföra att maxvikten överskrids.
Utöver de 2000 kronorna ovan tillkommer kostnad för själva dragkroken som handlar om cirka 5 000 kronor. Nu har ytterligare problem uppstått i frågan om dragkrokar på motorcyklar. Bilprovningen godkänner inte längre den enda produkt som finns på marknaden, nämligen Roc Swedens drag. Orsak är att Bilprovningen nu kräver ytterligare märkning samt kompletterande uppgifter till intyget, utöver det som förekommit under det senaste decenniet. Det kom till SMC:s kännedom sedan medlemmar ringt och påtalat att Bilprovningen åberopar ett nytt EU-reglemente. Roc Sweden och Bilprovningen har diskuterat problemet och Roc Sweden ska snarast se till att alla kopplingsanordningar de säljer åtföljs av testrapporter som man gjorde på slutet av 1990-talet och märkning. Detta ska vara klart under vecka 20. Köper du kopplingsanordning av Roc Sweden, se till att du får detta med!
SMC har trott att släpvagnsfrågan var löst liksom alla de som ansökt om dispens under de senaste månaderna. Tyvärr var det inte alls som vi trodde och SMC beklagar verkligen detta. SMC ska försöka träffa Transportstyrelsen och reda ut problemen. Till dess, lägg ner dispensansökningarna. Du kan definitivt göra något bättre för pengarna under den kommande MC-säsongen. När SMC vet mer läggs information ut på hemsidan!