Regeringen ska granska aktuell forskning om mobiltelefoni och trafiksäkerhet. Regeringen bör sedan, senast under 2012, återkomma till riksdagen med förslag på vilka åtgärder som krävs, eller redovisa vidtagna åtgärder när det gäller användandet av mobiler vid bilkörning. Detta föreslår Trafikutskottet.
Enligt många undersökningar är samtal i mobilen under bilkörning en riskfaktor i trafiken. Det är dessutom en av de vanligaste distraktioner en förare kan ägna sig åt. Även om vårdslöst beteende i trafiken är inskrivet i trafikbrottslagen kan därför fler åtgärder diskuteras när det gäller problemet med mobiltelefoni under bilkörning, menar utskottet.
En förare kan avstå att svara i mobilen när inkommande samtal kommer i opassande trafiksituationer. Men den snabba tekniska utvecklingen gör det viktigt att anta ett teknikneutralt perspektiv och beakta alla distraherande faktorer, till exempel sms. Enligt utskottets mening är det inte i dagsläget klarlagt vilka av alla dessa distraktionsmoment som kan riskera att framkalla fara, vårdslöst beteende eller vilka åtgärder som är mest lämpliga att vidta. Därför vill utskottet rikta ett tillkännagivande till regeringen. Tillkännagivandet innebär att regeringen bör ta till vara på den forskning som gjorts och görs på området för att sedan återkomma till riksdagen senast under 2012 med förslag till de åtgärder som kan krävas, eller redovisa vidtagna åtgärder.
I det länkade materialet finns även att läsa om en motion som handlade om att bygga cykelvägar eller göra andra säkrande åtgärder för cyklister på 2+1 vägar. Motionären påpekar att mitträcken är bra och med nya räcken är de även säkerhetshöjande för motorcyklister, men cyklister lever farligare på dessa vägar menar motionären.
Trafikutskottet avslår motionsförslaget och framhåller förbättrad infrastruktur för cykling som den enskilt viktigaste åtgärden för att nå målet om en ökad cykelandel av
resandet. Vidare förutsätter utskottet, när det gäller såväl cyklars som traktorers situation, att nödvändiga åtgärder kommer att vidtas av ansvariga myndigheter. Samtidigt beskriver Trafikutskottet att det är en tredjedel av 2+1-vägarna som används av cyklister och att de utgör en fara att cykla på dessa. Trafikverket menar dock att det enligt trafiksäkerhetsexperter generellt är farligt att cykla på större och hårt trafikerade vägar Att man sätter upp sido- och mitträcken torde inte förändra risken.