Statens Vegvesen i Norge har tillsammans med Trafikpolisen och NMCU, SMC:s norska motsvarighet, gått igenom 157 dödsolyckor under 2005-2009. Hela analysgruppen har bestått av motorcyklister. Studien visar att en tredjedel av olyckorna beror på extremt beteende hos motorcyklisterna.
Analysen visar tydligt att bara 3 % av olyckorna beror på tekniska fel i fordonet. Det är en tydlig fingervisning om att det inte finns trafiksäkerhetsskäl att införa kontrollbesiktning i Norge (saknas idag).
Vägmiljön var en direkt orsak i 6 % av olyckorna och handlade oftast om grus och spill. Däremot har vägmiljön betydelse för skadeomfattningen. I hela 22 % av olyckorna förvärrades skadorna genom att motorcyklisten krockade med en fast installation i sidoområdet. I hälften av dessa olyckor dog motorcyklisten mot en oskyddad räckesstolpe.
I 20 % av olyckorna var en annan trafikant skyldig till olyckan. Analysen visar också att i 66 % av fallen låg skulden hos motorcyklisten själv. NMCU tror att Se Oss kampanjer haft en effekt och minskat kollisioner med andra trafikanter. Den vanligaste faktorn i olyckor där motorcyklisten är vållande är brist på kompetens. Det handar om både brist på körkunskaper och felaktiga beslut. Hela 18 % saknade körkort för MC!
Mest uppseendeväckande i studien är att en tredjedel av de dödade motorcyklisterna uppvisade extremt beteende som i studien definieras som: inget körkort, påverkad av alkohol eller droger, hög hastighet (30 km/h eller mer) eller aggressiv och farlig körning i förhållande till andra trafikanter.
Analysgruppen valde att undersöka i polisens belastningsregister om gruppen med extremt beteende också var extrema i andra avseenden. Det visade sig att i den tredjedelen var 80 % registrerade för ekonomisk brottslighet, misshandel, narkotikabrott och allvarliga trafikförseelser. Denna grupp når man inte med traditionellt trafiksäkerhetsarbete, den måste angripas på annat sätt anser analysgruppen och norska polisen.
Analysgruppen föreslår ett antal åtgärder för att minska dödsolyckor i Norge:
- underglidningsskydd på räcken i farliga kurvor, ersätta räcken med förlåtande sidoområden
- vidareutveckla körkortsutbildning med fokus på körstrategiskt tänkande
- mer fortbildning för MC-förare enligt Full Kontroll
- ökat fokus på MC i körkortsutbildning för bil
- Resultaten från analysen kan ses som en klapp på axeln till majoriteten av norska motorcyklister som alltid försöker att göra rätt. Skaffar man körkort, aldrig kör berusad eller extremt fort så är olycksrisken på motorcykel ganska liten säger Morten Hansen, generalsekreterare på NMCU och deltagare i analysgruppen.
SMC återkommer med statistik över svenska förhållanden i dödsolyckor. Tyvärr är avsaknad av körkort en stor grupp även i Sverige!
Läs hela rapporten här.