Idag, torsdag 17 mars beslutade riksdagen ännu en gång att avslå enskilda motioner från riksdagsmän om en främre registreringsskylt på motorcyklar. Frågan dyker upp varje år och SMC är glada över att riksdagen varje gång fattar beslut om att avslå detta, en ståndpunkt som SMC framfört till Trafikutskottet.
Två motioner kom i år som föreslog en främre registreringsskylt på MC. Trafikutskottets förslag till riksdagen var att avslå motionen. Främsta motivet är att det inte ökar säkerheten för motorcyklister, att en främre skylt medför ett handelshinder samt att oavsett en främre skylt måste föraren identifieras.
Saxat ur debatten onsdag 16 mars: Sten Bergheden, M: " Alliansregeringen säger också nej till S och V:s förslag om införande av fordonsskyltar fram på motorcyklar. Dels är motorcykelåkarna mot detta av säkerhetsskäl, dels är ett av de tyngsta argumenten att det skulle uppfattas som ett handelshinder inom EU om Sverige ensidigt inför ett krav på skyltar för sina motorcyklar. Sverige behöver inte vara först med allt, speciellt inte när det inte är bra förslag. I övrigt är det Transportstyrelsen som beslutar om utformningen av fordonens skyltar."
Siv Holma, V: "När det gäller registreringsskyltarna vill jag bara passa på att rätta till. Om man läser reservationen ordentligt ser man att det faktiskt står att vi vill att frågan om registreringsskylt fram på motorcyklar ska utredas. Det är en stor skillnad mot vad Bergheden ville framställa att reservationen innehöll."
Sten Bergheden, M: När det gäller registreringsskyltar fram på motorcyklar är vi inte ens beredda att utreda frågan. Vi tycker att vi har ett system i dag som fungerar. Självklart får vi bevaka detta vidare, men EU går i samma riktning som vi. Dels finns det säkerhetsskäl, dels är det EU-handelsproblem med den här frågan. Dessutom är det ändå svårt att identifiera en motorcyklist som har både visir, halsduk och luva på. I så fall måste man hitta en annan lösning för att komma åt fortkörning med motorcyklar.
Tyvärr avslogs samtidigt en motion SMC bidragit med som innebar att man skulle få använda platsen på registreringsskylten för en reflekterande dekal. En av de vanligaste felen och grunderna för underkännande i kontrollbesiktning är avsaknad av bakre reflex. Om en reflekterande dekal på skylten fick ersätta reflexen skulle detta problem undanröjas. Utskottet ansåg att frågan ska avgöras av ansvarig myndighet, d v s Transportstyrelsen. SMC kommer att ta upp frågan med Transportstyrelsen igen.
Läs mer om ärendet här.