I senaste numret av tidningen Motor finns fyra sidor om sommarvägar med hal beläggning som kan ge halkolyckor sommartid. SMC polisanmälde ifjol Trafikverket och/eller underentreprenör för vållande till annans död. I samband med detta rapporterades många hala vägavsnitt in till SMC. Det är underlaget till artikeln.
Motormännens medlemstidning Motor har gjort ett genomgripande reportage och intervjuat experter på Trafikverket, SMC:s ordförande Tomas Bergström och chefsåklagare Robert Eriksson.
Trafikverket säger att en förklaring till den hala asfalten kan vara sänkta krav. Entreprenörerna ska bli bättre på att observera problematiken och slå larm så tidigt som möjligt.
Även SMC:s ordförande Tomas Bergström intervjuas i artikeln och förklarar att SMC fick in mängder av rapporter i samband med dödsolyckan i Vagnhärad. SMC samlade in informationen och skickade den till Trafikverkets sex regioner. SMC har träffat Trafikverket som lovade tre förbättringar: Snabb varningsskyltning vid problem, friktionsmätningar sommartid samt bättre information till alla som arbetar med beläggning utifrån de sänkta kraven på asfalt.
Chefsåklagare Robert Eriksson säger i artikeln att det troligen är omöjligt för polisen att utreda eventuellt ansvar för fel på asfalten. Däremot går det att ta reda på om någon genom oaktsamhet gjort sig skyldig till annans död genom att inte varningsskylta för hal vägbana.
Läs hela artikeln i tidningen Motor här. Där hittar du också alla hala vägpartier som inrapporterade till SMC 2010.