Det är budskapet SMC och FEMA sprider i EU:s olika institutioner under denna vecka. Europas motorcyklister inser fördelarna med ABS men vill ha friheten att välja vilket säkerhetssystem man ska ha på sin motorcykel. SMC:s studie visar att MC-åkarna kommer att välja MC med ABS nästa gång.
På samma sätt som motorcyklister använder skyddsutrustning även om det inte finns någon lag kommer de allra flesta att välja en motorcykel med ABS nästa gång. McRF har också visat att 60 % av fjolårets sålda MC hade ABS.
SMC och FEMA vill också att enduro och trial-hojar ska ingå i direktivet med andra krav än vad som ställs på övriga standardmotorcyklar och självklart ingen ABS. Även enduro och trial ska kunna köras på allmän väg.
SMC och FEMA vill att den text som omöjliggör MC-ägare att sätta på en kopplingsanordning på en MC i Sverige ska ändras. SMC och FEMA vill att varje medlemsland ska ha stor frihet att tillåta modifieringar, ombyggda och amatörbyggda fordon. Det är inte rimligt att samma krav ska ställas på en enskild hojbyggare som på en MC-tillverkare som till exempel Honda.
Det och mycket mer har SMC idag framfört till Sveriges representation i Bryssel. Imorgon deltar vi på en workshop arrangerad av ansvarig rapportör i parlamentet, Wim van der Camp. Han är en passionerad motorcyklist vilket är positivt.
SMC:s och FEMA:s ståndpunkt om EU-kommissionens förslag på nya typgodkännanderegler hittar du här.
Vill du läsa hela förslaget från EU-kommissionen? Läs här.