Strategi är A och O

Red Bull Ring med det 18 meter höga landmärket "Bull of Spielberg" i centrum bjuder förarna på en hissnande höjdskillnad på 65 meter. Ifjol stod tre förare på prispallen, alla med efternamn som börjar på B: Bagnaia, Binder och Bezzecchi. Ducati-föraren vann med dryga fem sekunder. Imponerande.

Något annat som var minst sagt lika imponerande inträffade på samma bana 2021 då Brad Binder stod för en sjudundrandes uppvisning när himlen öppnade sig, med fem var kvar. Det var ett av de mest spännande och oförutsägbara lopp jag någonsin sett.

Sedan en tid tillbaka har MotoGP kört med regeln flag-to-flag, vilket innebär att om det börjar regna under racet måste förarna antingen köra vidare på slicks, eller åka in och byta motorcykel med regndäck. De flesta förarna, bland annat topp fem med Marc Marquez i ledningen, valde att åka in och göra ett byte, med fyra varv kvar av loppet. Binder kämpade vidare ute i regnet, och vann med nästan 13 sekunder före Bagnaia.
Här kan du titta på de sista fyra varven: https://www.youtube.com/watch?v=VTIk2EV-1mY

 

Strategi är en spelpjäs

Strategi, omdöme, tur och skicklighet spelar en avgörande roll i den här typen av race, och sydafrikanen räknade snabbt ut hur mycket tid han skulle förlora i depån jämfört med hur mycket snabbare han skulle kunna köra vidare på den blöta banan med regndäck. Att han är skicklig på att hantera en motorcykel i regn, det vet vi. Men, att göra det på slicks är en helt annan femma. Nu spelade han högt, och vann genom god planläggning, skicklighet och gott omdöme.

När det kommer till tur vill jag citera Ingemar Stenmark: Tur, jag vet ingenting om tur, jag vet bara att ju mer jag tränar ju mer tur har jag.

Så är det. Tur är ett resultat av träning. Därtill teamets tester och planering inför varje deltävling, som att justera motorcykelns specifikationer, vad som ska testas under första passet, ha koll på asfaltens skick, vädret och den specifika banan. Det är det tekniska teamet som utformar en strategi för varje pass och race, och ställer in motorcykelns telemetri, ram och andra komponenter. Självklart har föraren mycket att säga till om. Bland annat när det kommer till vilka däck som gäller för dagen.

 

Bagnaia och däckval

Rätt val av däck är en av nyckeldelarna i varje strategi, då däcket är den enda kontaktpunkten för motorcykeln med asfalten. Här finns många faktorer att tänka på; temperaturen på asfalten, förhållandena på banan, vädret och banans specifika form som antal kurvor (vänster/höger) och långa raka sträckor.

Minns att Valentino Rossi många gånger gett sin lärjunge Pecco Bagnaia goda råd inför det svåra beslutet. Oktober 2021 var Rossi mycket orolig över Bagnaias däckval efter att Pecco och hans teamkamrat Jack Miller var de enda förarna som valde hårda framdäck under det kyliga racet på Misano. Båda kraschade ut sig. Efteråt gjorde Rossi klart att han ansåg att Bagnaia borde ha valt medium-däcket.

Rossi skämtade om att han senare framgångsrikt ”hypnotiserade” Bagnaia till att undvika alla konstiga däckval inför det följande racet på Aragon. Pecco vann där sitt första MotoGP-lopp.

I november förra året vid säsongsavslutningen på Valencia var Rossi på sin adept igen. Rossis råd var att använda det mjuka däcket under lördagens sprintrace. Pecco valde medium, och slutade femma. Efter söndagens race som Bagnaia vann, och så även VM-titeln, avslöjade han: Valentino frågade mig många gånger igår varför jag valde medium och jag frågade mig själv detsamma!

 

Mästare på bromsarna

Är det något som Bagnaia däremot är en mästare på så är det att bromsa, och därför passar Red Bull Ring italienaren perfekt. Han har också varvrekordet under race, för den nya banlayouten, med tiden 1:29,840.

Totalt bromsar förarna 30 sekunder runt Red Bull Ring, 34 procent av varvtiden. Näst mest i procent efter Qatar. Genom att summera alla krafter som anbringas av en förare på bromshandtaget från start till mål landar det på över 1,2 ton!

Enligt Brembo, som levererar bromsok och bromsskivor, är den österrikiska banan extremt krävande och hamnar högst i skalan på svårighetsindex, från 1 till 6.

På grund av Münzer-chikanen som introducerades 2022, för att förbättra säkerheten för MotoGP-förarna på den långa sträckan efter första kurvan, har Red Bull Ring dock förlorat sin status som den snabbaste racerbanan på MotoGP-kalendern.

Men chikanen bjuder på en av de mest aggressiva riktningsändringarna i kalendern, vilket kräver att förarna trampar extremt hårt på bakbromsen. De måste röra sig från höger till vänster på ett sätt som sätter deras skicklighet på prov. Samtidigt erbjuder chikanen nya möjligheter för omkörningar.

De tuffaste bromssektionerna är nästan alla koncentrerade till de första fyra kurvorna där motorcyklarna minskar hastigheten med minst 160 kilometer i timmen.

Av de åtta bromspunkterna är fyra klassade som hårda på bromsarna, två medelsvåra och två lätta. Tuffaste sektionen är inför fjärde kurvan, även om inte topphastigheten nås här. Maskinerna går från 298 kilometer i timmen till 88 kilometer i timmen på sex sekunder och förarna utsätts för en retardation på nästan 1,5G (tyngdacceleration).

 

Förarnas egna språk

För att skapa den där strategin för optimalt resultat under varje race så är feedback från förare till team A och O. En förare kan ge mycket värdefull feedback till teamet och upplever många känslor som inte kan fångas med telemetri. Ni har säkert sett hur förarna sitter i sina stolar inne i boxen och visar med händer och armar, samtidigt som de härmar ljud hur hojen låter. Om inte, kan jag rekommendera er att titta på denna film från MotoGP: https://www.facebook.com/watch/?v=379252412750327

 

Andra halvleken

Kvar på årets kalender är nu tio race med en maxutdelning av 250 poäng på söndagarna och 120 poäng från lördagens sprintrace. Totalt 360 poäng.

Det är tätt mellan Jorge Martin på 241 poäng och Pecco Bagnaia på 238 poäng. Därefter en bubblare med namnet Enea Bastianini, 192 poäng, följd av Marc Marquez på 179 poäng.

Om vi ska titta på hur det ser ut inför 2025 så har Alex Rins gjort klart med Yamaha, och kör vidare med Fabio Quartararo. Affären tillkännagavs av Yamaha på tröskeln till helgens brittiska Grand Prix på Silverstone.

Honda kör vidare med Luca Marini och Joan Mir, som förlängde sitt kontrakt under sommaren.

LCR Honda har låst Johann Zarco till slutet av säsongen 2025. Moto2-föraren Ai Ogura finns bland namnen som diskuteras på platsen för LCR Honda Idemitsu. Så även den nuvarande föraren Takaaki Nakagami, och Somkiat Chantra (Moto2).

KTM Factory Racing kör med Brad Binder och Pedro Acosta. Satelitteamet GasGas, som nästa år går under namnet Red Bull KTM Tech3, signerade innan sommaruppehållet kontrakt med Enea Bastianini och Maverick Viñales.  

Efter Mugello-testet bekräftade Aprilia Racing att Jorge Martin ersätter den pensionerande Aleix Espargaro som blir testförare för Honda. Två dagar senare bekräftade Ducati att Marc Marquez blir deras fabriksförare.

På måndagen före Assen meddelade Aprilia att Marco Bezzecchi blir Jorge Martins teamkamrat 2025. Under Assen blev det även klart att Prima Pramac Racing går över från Ducati till Yamaha, som 2025 får sitt efterlängtade satelitteam. Oklart vilka förare som kör för teamet.

Strax efter gick Gresini Racing ut med att man förnyade kontraktet med Alex Marquez, ytterligare två år. Fermin Aldeguer, som skrev på ett kontrakt direkt med Ducati i början av året, kommer troligen att placeras på Gresini nästa år.

Trackhouse Racing tecknade nytt kontrakt under sommaren med Raul Fernandez i ytterligare två år. Ai Ogura är ett av namnen som det pratas om som teamkamrat till Raul.

Pertamina Enduro VR46 Racing Team gjorde klart med Fabio Di Giannantonio inför Silverstone, och han får en GP25-maskin. Franco Morbidelli tar troligen också en plats här.

I dagsläget står Miguel Oliveira, Jack Miller, Takaaki Nakagami och Augusto Fernandez utan kontrakt till 2025.

Men, innan vi stirrar för mycket på 2025, ska vi till helgen njuta av ännu ett hissnande race i Österrike.

Eyes on the lights!


LÄS TIDIGARE KRÖNIKOR HÄR.


Brad Binder är en mästare I regn, även på slicks. Foto: Rob Gray (Polarity Photo).

 


Brad Binder under paraplyet inför loppet på Red Bull Ring 2021. Foto: Rob Gray (Polarity Photo).


Den regerande världsmästaren Bagnaia är en mästare på bromsen, och trivs på Red Bull Ring. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.

 


Segraren Pecco Bagnaia, till vänster tvåan Brad Binder och trean Marco Bezzecchi. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.