Sommar & Silly Season

När säsongen drog i gång hade tre förare kontrakt för 2025. Nu har ytterligare tre säkrat en plats, men det finns fortfarande många lediga hojar och därtill satelitteam som står utan kontrakt med sina nuvarande tillverkare. Räkna med ett scenario av hela havet stormar i depån framöver. Och, det är Ducati som håller i taktpinnen.

När denna krönika skrivs jagar 16 förare nya kontrakt. Några av dem kämpar om eftertraktade platser hos fabriksteamen, bland annat Enea Bastianini och Jorge Martin som redan under 2022 fightades ända in över mållinjen om vem som skulle få boxen bredvid Pecco Bagnaia. Därtill Marc Marquez som står ledig, med en säsong bakom sig på en Ducati i Gresini Racing Team.

Som jag ser det finns det två alternativ, där jag lutar åt alternativ 2.

  1. Martin går till Ducatis fabriksteam, Bastianini går till Aprilia och Marc Marquez får en Ducati GP25 och kör för Pramac eller stannar hos Gresini, om Pramac fortsätter med Ducati.
  2. Marc Marquez går till Ducatis fabriksteam, Martin går till Aprilia och Bastianini
Får en Ducati GP25 och kör för Pramac eller Gresini, om Pramac fortsätter med Ducati.

Jag tror att Ducati ser marknadsvärdet med Marquez ombord, och det blir ett bra avslut de sista två säsongerna inför de nya reglerna 2027. En yngre tvåfaldig mästare och en äldre sexfaldig MotoGP-mästare. Dessutom gillar Ducatis general manager Luigi Dall'Igna Marc, och jag anser att #93 flyter bättre in i den dynamik som teamet har, och anser viktig. För, även om Marc är tuff på banan så har han en lugnare personlighet jämfört med Martin, som gjort flera kaxiga utspel om Ducatis val av Enea. Bland många andra utspel.

 

Ducati skapar en kedjereaktion

Idag har Ducati åtta av 22 platser, vilket skapar problem både när det gäller utveckling av motorcyklarna och en begränsning av antal förare bland övriga team.

Det är också Ducati som sitter med kortleken i hand. Alla andra väntar ett utspel om vem de väljer som sin andra förare. Fabrikscheferna kommer att bestämma sig före juli, och jag tror att vi kan vänta oss ett svar på frågan redan under Mugello. Martin tror jag lämnar Ducati om ett erbjudande inte presenteras. Han har varit tydlig med att det är en fabriksplats som gäller. Och, då är alternativen Aprilia eller Honda.

Yamaha har siktet inställt på ett satellitteam och där ryktas det om att samtal pågår med både Pramac och Gresini. Med endast två hojar hamnar man på efterkälken i antal varv de kör under en försäsong och hur många saker som hinns med att testa samt den viktiga återkopplingen från fler förare.

Det fjärde teamet med Ducati, VR46 som körde med Yamaha 2022, har gjort klart att det är nöjda att behålla sina kopplingar till Bologna.

KTM signalerade redan 2023 att de ville ställa ytterligare ett satelitteam på griden, men fick då avslag av Dorna.

När denna krönika skrivs, jag styrde mot Mugello den 25 maj, ser läget ut som följer här nedan, med några egna vilda spekulationer om vem som hamnar var, och vem som blir utan en sits. TBC står för: To be confirmed.

 

Aprilia

Förare: TBC

Förare: TBC

Aleix Espargaro, 34 år, meddelade inför tävlingen i Barcelona att han slutar efter denna säsong, vilket inte kom som en överraskning. Han signalerade redan 2022 när han skrev på ett tvåårskontrakt att det kan bli slutet på karriären. 2021 skrev Aleix historia när han tog Aprilias första MotoGP-podium, trea på Silverstone, och året efter första segern i Argentina som det året var med i striden om titeln.

Har svårt att se att man plockar in någon av förarna från Trackhouse Racing, som kör Aprilia. Varken Miguel Oliveira eller Raul Fernandez har presterat tillräckligt.

Maverick Viñales som vann i USA för att komma nia på Jerez åker upp och ner i resultatlistan. Spanjoren är ute för att säkra ett kontrakt, och trivs i Aprilia som plockade upp honom efter kontroversen med Yamaha. Jag tror att han stannar och får antingen en ung talang bredvid sig i form av Sergio Garcia från Moto2 eller Jorge Martin, som är en mycket god vän med Aleix.

 

Ducati

Förare: Francesco Bagnaia tecknade ett nytt tvåårskontrakt med Ducati inför 2024 och fram över 2026.

Förare: TBC

Ducati kommer att välja mellan Enea Bastianini, Jorge Martin och Marc Marquez. Det blir Marquez tack vare prestationerna, han kommer att smälta in i teamet och har ett stort marknadsvärde. Ducati har deklarerat att de vill behålla sina tre satellitteam; Gresini, Pramac och VR46. Frågan är om de lyckas med det.

 

Gresini Ducati

Förare: TBC

Förare: TBC

Gresini har ytterligare ett år kvar på sitt nuvarande Ducati-kontrakt men står utan förare till 2025. Här kommer troligen Fermin Aldeguer från Moto2 att hamna, efter att ha skrivit på ett tvåårigt avtal med Ducati. Jag kan se att Alex vill fortsätta men Enea kan komma att ta den platsen och hamna på nytt hos Gressini.

Marc styr mot Ducati fabriksteam, som sagt. Han har tidigare uttryckt att han vill köra KTM, men där sitter Brad på ett kontrakt och Acosta har inskrivet i sitt kontrakt att om han inte får en plats i fabriksteamet så är han fri att gå till andra team. Den risken kommer KTM inte ta. Därtill är det idag föga otroligt att Marc skulle skola om sig till Aprilia.

 

Honda

Förare: Luca Marini skrev 2023 på ett tvåårigt kontrakt, och kämpar vidare med motorcykeln.

Förare: TBC

Joan Mir vann titeln med Suzuki 2020 men har haft en fruktlös tid med Honda. Bristen på alternativ för teamet gör att Mir har en fördelaktig position. Det om inte Mir tröttnat på att sällan tas sig över mållinjen utan kravla i gruset. Tiden börjar rinna i väg för spanjoren. Jag tror att Mir går till Trackhouse Racing där hans före detta teamchef i Suzuki, Davide Brivio, leder teamet efter några år inom F1. För Hondas del är det viktigt att få in en rutinerad förare som kan vara med och utveckla motorcykeln, här ser jag KTM:s Jack Miller som ett alternativ.

 

LCR Honda

Förare: Johann Zarco skrev förra året ett kontrakt som sträcker sig över 2025.  Fransmannen valde bort Pramac Ducati för LCR Honda och fick en anställningstrygghet genom det beslutet, vilket kan vara skönt för en 33-åring.

Förare: TBC

Den andra motorcykeln i teamet har varit öronmärkt för en asiatisk förare sedan Takaaki Nakagami gjorde debut 2018. Om den satsningen fortsätter står det mellan Nakagami och någon förare från Moto2, Ai Ogura eller Ayumu Sasaki.

Ser sig teamet om efter en icke japansk förare kan alternativen vara Raúl Fernández eller Augusto Fernandez.

 

KTM

Förare: Brad Binder från Sydafrika fortsätter med det österrikiska teamet över 2026.

Förare: TBC

Jack Miller står utan team och hans plats kommer att gå till Pedro Acosta. Autosport har skrivit att det finns en klausul i Acostas kontrakt som gör honom till en fri agent om KTM inte flyttar upp honom till fabriksteamet nästa år. KTM kommer inte att släppa sin diamant. Antingen byter Jack och Pedro plats, Pedro kör för Tech3 GasGas, eller så hoppar Jack upp på en Honda, han tog sin första MotoGP-seger på en Honda för Marc VDS 2016. Även Yamaha satelitteam kan vara en möjlighet för Jack.

 

Pramac Ducati

Förare: TBC

Förare: TBC

Den stora frågan är om Pramac fortsätter med Ducati eller kör Yamaha. Jorge Martin och Franco Morbidelli, som tidigare kört just Yamaha, är båda kontraktslösa i slutet av året. Martin gick ut efter tre race in på säsongen och sa att han var klar med Pramac och ute efter en fabriksplats.

Fermin Aldeguer från Moto2 är mest trolig som en av förarna i teamet, efter att ha skrivit på ett tvåårigt avtal med Ducati. Om det blir Pramac Ducati. Den andra kan då bli Enea eller Alex Marquez.

Blir det Pramac Yamaha kör Morbidelli troligen vidare då han har kunskap om hojen, och kan få Jack Miller bredvid sig.

 

Tech3 GasGas

Förare: TBC

Förare: TBC

Pedro Acosta kliver upp till fabriksstallet och Augusto Fernandez får mest troligt inget nytt kontrakt med teamet. Här ser jag nog Jack Miller som mest trolig ersättare.

 

Trackhouse Racing

Förare: TBC

Förare: TBC

Både Miguel Oliveira och Raul Fernandez skrev på tvååriga avtal med Aprilia 2023 för att tävla med RNF-truppen, som togs över av Trackhouse Racing för 2024.

Dessa kontrakt har hedrats av Trackhouse, men det kommer att hålla ett öppet öga på marknaden. Jag ser att teamet plockar upp amerikanen Joe Roberts från Moto2, något som både det amerikanska teamet och den nya kommersiella ägaren av MotoGP, Liberty Media, ser som ett gott val för att öka intresset i USA.

Den andra platsen tror jag går till Joan Mir.

 

VR46 Ducati

Förare: TBC

Förare: TBC

Marco Bezzecchi valde att stanna kvar med VR46 i stället för att gå till Pramac.

Han kommer från VR46 Academy och jag tror att han skrivet nytt kontrakt med sitt team. Fabio Di Giannantonio erbjöds en livlina av VR46 i slutet av förra året efter att han förlorade sin plats i Gresini till Marc Marquez, innan han vann sitt första MotoGP-race i Qatar. Utan några starka VR46 Academy-kandidater som väntar i kulisserna, kommer starka uppvisningar från Di Giannantonio att räcka långt för att säkra en plats för 2025.

 

Yamaha

Förare: #20 Fabio Quartararo, 2021 års världsmästare var en nyckelfigur inför årets förar-marknad och hade varit i kontakt med bland andra Aprilia. Men, ett erbjudande på 12 miljoner euro per år och en stor satsning från teamet så satte Fabio pennan på papper med det japanska märket. Kort efter att Fabio skrivit på så meddelade teamchefen Lin Jarvis att han lämnar sin post efter 25 år. 

Förare: TBC

Alex Rins bröt ifjol sitt tvååriga avtal med Honda och är ett starkt alternativ för Yamaha. Spanjoren är duktig på inställningar, vilket kommer teamet till godo i den pågående utvecklingen. Yamaha samarbetar med Dallara, en italiensk tillverkare av racingbilar som designat och byggt chassin åt olika team i amerikanska Indy Racing League och Le Mans. Och, Luca Marmorini har fått fart på uppgraderingar kopplat till toppfart. Italienaren var tidigare chef för motor- och elektronikavdelningen hos Ferraris F1-team. Teamet har även fått tillskott av ingenjören Max Bartolini, som i februari lämnade Borgo Panigala racing department efter många år. Där var han ansvarig för motorcykelns prestanda, rollen i Yamaha är teknisk chef.

 

LÄS TIDIGARE KRÖNIKOR HÄR.


Blir det Martin eller Marquez om tar platsen bredvid Pecco i Ducati… Foto: Lukasz Swiderek.

 


Jack Miller förlorar sin plats i KTM till Pedro Acosta men lär inte stå utan erbjudanden. Foto: Lukasz Swiderek.

 


Enea Bastianini kan köra sin sista säsong i Ducatis fabriksteam men han lär hitta en plats till 2025. Foto: Lukasz Swiderek.