När säsongen drog i gång hade tre förare kontrakt för 2025. Nu har ytterligare tre säkrat en plats, men det finns fortfarande många lediga hojar och därtill satelitteam som står utan kontrakt med sina nuvarande tillverkare. Räkna med ett scenario av hela havet stormar i depån framöver. Och, det är Ducati som håller i taktpinnen.
När denna krönika skrivs jagar 16 förare nya kontrakt. Några av dem kämpar om eftertraktade platser hos fabriksteamen, bland annat Enea Bastianini och Jorge Martin som redan under 2022 fightades ända in över mållinjen om vem som skulle få boxen bredvid Pecco Bagnaia. Därtill Marc Marquez som står ledig, med en säsong bakom sig på en Ducati i Gresini Racing Team. Som jag ser det finns det två alternativ, där jag lutar åt alternativ 2.
LCR Honda
Förare: Johann Zarco skrev förra året ett kontrakt som sträcker sig över 2025. Fransmannen valde bort Pramac Ducati för LCR Honda och fick en anställningstrygghet genom det beslutet, vilket kan vara skönt för en 33-åring.
Förare: TBC
Den andra motorcykeln i teamet har varit öronmärkt för en asiatisk förare sedan Takaaki Nakagami gjorde debut 2018. Om den satsningen fortsätter står det mellan Nakagami och någon förare från Moto2, Ai Ogura eller Ayumu Sasaki.
Ser sig teamet om efter en icke japansk förare kan alternativen vara Raúl Fernández eller Augusto Fernandez. KTM Förare: Brad Binder från Sydafrika fortsätter med det österrikiska teamet över 2026. Förare: TBC Jack Miller står utan team och hans plats kommer att gå till Pedro Acosta. Autosport har skrivit att det finns en klausul i Acostas kontrakt som gör honom till en fri agent om KTM inte flyttar upp honom till fabriksteamet nästa år. KTM kommer inte att släppa sin diamant. Antingen byter Jack och Pedro plats, Pedro kör för Tech3 GasGas, eller så hoppar Jack upp på en Honda, han tog sin första MotoGP-seger på en Honda för Marc VDS 2016. Även Yamaha satelitteam kan vara en möjlighet för Jack.Pramac Ducati
Förare: TBC
Förare: TBC
Den stora frågan är om Pramac fortsätter med Ducati eller kör Yamaha. Jorge Martin och Franco Morbidelli, som tidigare kört just Yamaha, är båda kontraktslösa i slutet av året. Martin gick ut efter tre race in på säsongen och sa att han var klar med Pramac och ute efter en fabriksplats.
Fermin Aldeguer från Moto2 är mest trolig som en av förarna i teamet, efter att ha skrivit på ett tvåårigt avtal med Ducati. Om det blir Pramac Ducati. Den andra kan då bli Enea eller Alex Marquez.
Blir det Pramac Yamaha kör Morbidelli troligen vidare då han har kunskap om hojen, och kan få Jack Miller bredvid sig.
Tech3 GasGas
Förare: TBC
Förare: TBC
Pedro Acosta kliver upp till fabriksstallet och Augusto Fernandez får mest troligt inget nytt kontrakt med teamet. Här ser jag nog Jack Miller som mest trolig ersättare.
Trackhouse Racing Förare: TBC Förare: TBC Både Miguel Oliveira och Raul Fernandez skrev på tvååriga avtal med Aprilia 2023 för att tävla med RNF-truppen, som togs över av Trackhouse Racing för 2024. Dessa kontrakt har hedrats av Trackhouse, men det kommer att hålla ett öppet öga på marknaden. Jag ser att teamet plockar upp amerikanen Joe Roberts från Moto2, något som både det amerikanska teamet och den nya kommersiella ägaren av MotoGP, Liberty Media, ser som ett gott val för att öka intresset i USA.
Den andra platsen tror jag går till Joan Mir.
VR46 Ducati
Förare: TBC
Förare: TBC
Marco Bezzecchi valde att stanna kvar med VR46 i stället för att gå till Pramac.
Han kommer från VR46 Academy och jag tror att han skrivet nytt kontrakt med sitt team. Fabio Di Giannantonio erbjöds en livlina av VR46 i slutet av förra året efter att han förlorade sin plats i Gresini till Marc Marquez, innan han vann sitt första MotoGP-race i Qatar. Utan några starka VR46 Academy-kandidater som väntar i kulisserna, kommer starka uppvisningar från Di Giannantonio att räcka långt för att säkra en plats för 2025.
Yamaha Förare: #20 Fabio Quartararo, 2021 års världsmästare var en nyckelfigur inför årets förar-marknad och hade varit i kontakt med bland andra Aprilia. Men, ett erbjudande på 12 miljoner euro per år och en stor satsning från teamet så satte Fabio pennan på papper med det japanska märket. Kort efter att Fabio skrivit på så meddelade teamchefen Lin Jarvis att han lämnar sin post efter 25 år. Förare: TBC Alex Rins bröt ifjol sitt tvååriga avtal med Honda och är ett starkt alternativ för Yamaha. Spanjoren är duktig på inställningar, vilket kommer teamet till godo i den pågående utvecklingen. Yamaha samarbetar med Dallara, en italiensk tillverkare av racingbilar som designat och byggt chassin åt olika team i amerikanska Indy Racing League och Le Mans. Och, Luca Marmorini har fått fart på uppgraderingar kopplat till toppfart. Italienaren var tidigare chef för motor- och elektronikavdelningen hos Ferraris F1-team. Teamet har även fått tillskott av ingenjören Max Bartolini, som i februari lämnade Borgo Panigala racing department efter många år. Där var han ansvarig för motorcykelns prestanda, rollen i Yamaha är teknisk chef. LÄS TIDIGARE KRÖNIKOR HÄR.
Blir det Martin eller Marquez om tar platsen bredvid Pecco i Ducati… Foto: Lukasz Swiderek.
Jack Miller förlorar sin plats i KTM till Pedro Acosta men lär inte stå utan erbjudanden. Foto: Lukasz Swiderek.
Enea Bastianini kan köra sin sista säsong i Ducatis fabriksteam men han lär hitta en plats till 2025. Foto: Lukasz Swiderek.