Snabb, snabbare, världsmästare

Jorge Martin har alltid varit en förare som utmanat ödet och aldrig ger upp. Oavsett utmaningar. Från den tidiga karriären i Moto3 till att nu åter stå inför chansen att bli världsmästare i MotoGP. Gång på gång har The Martinator visat att han kämpar för varje meter, poäng och seger. Och, han tar sig alltid tillbaka efter ett bakslag. Årets mästare blir 25-årigen från Madrid.

Säsongen 2017 körde Jorge Martin Moto3 för teamet Del Conca Gresini Racing, där han ersatte Enea Bastianini. Till säsongen 2023 drog Martin det korta stråt i kampen om en fabriksstyrning hos Ducati, platsen gick till Enea. Och, i somras var han åter på väg att ersätta italienaren, men såg platsen försvinna till Marc Marquez. Nu har han chans till revansch och köra hem mästerskapet. I ett satelitteam.
   Martins karriär har vid upprepade tillfällen handlat om att återvinna det som verkar vara förlorat. Det som imponerar är 25-åringens förmåga att växa och utvecklas, både som förare och människa.
   Jorge Martin föddes inte med en silversked i munnen. Han tränade som ung på omoderna banorna utanför Madrid. När den ekonomiska kraschen slog till 2008 förlorade hans pappa Angel och mamma Susanna sina arbeten och Jorge fick helt förlita sig på sin farbror för att kunna fortsätta sin satsning. En satsning som betalade sig när han 16-år gammal vann Red Bull MotoGP Rookies Cup.
   När han klev in i Moto3 året efter lyckades han ta nio pallplatser, och första segern kom i säsongsfinalen. Året därpå dominerade han på banan och vann mästerskapet med sju segrar, två och en tredjeplats. Och, elva pole positions!


Förmågan att komma tillbaka
Två säsonger i Moto2 med Red Bull KTM Ajo gav dock inga höjda ögonbryn. Martin slutade på en elfte respektive femte plats totalt i mästerskapet. Ändå lyckades han övertyga ledningen i Pramac Racing Ducati om att han var ett framtida kort att satsa på till säsongen 2021. De fick rätt. Till MotoGP kom han in med buller och bång, och tog en pallplats i andra racet. Sedan kom den hemska kraschen i Portimao som verkligen kom att testa hans mentala styrka. Åtta brutna ben. Skruvar och metallplattor. Fyra tävlingar senare var han tillbaka, och efter sommaruppehållet tog han sin första MotoGP-seger under tävlingen i Österrike. När teamet firade segern lovade Martin att bjuda med hela teamet till Punta Cana i Dominikanska republiken vid slutet av året. Hela gänget åkte, och det visar vem Jorge Martin är som person. Titeln Årets Rookie blev hans det året, med nio poäng före Enea Bastianini.
   Efter en tuff inledning året efter lyckades han ändå säkra flera topp-tio-placeringar och fick med sig en tredjeplats från Valencia. I tabellen slutade han på nionde plats totalt, 113 poäng efter mästaren Pecco Bagnaia.
   Att han missade att säkra en fabriksstyrning hos Ducati verkade fungera som tändvätska, den unga spanjoren visade under fjolåret upp en helt ny nivå av beslutsamhet och fokus. Hans hårda arbete såväl på som utanför banan i kombination med det nya sprintformatet gav honom en kick. Plötsligt fick vi se en Jorge Martin som på löpande band satte snabba kvaltider, visade en enastående reaktionsförmåga vid start, skickligheten att bygga upp grepp i däcken under de inledande varven och ta kommandot. Martin blev snabbt både kungen av kval och sprint.


Personlig utveckling och vänskapen med Aleix
Flytten till Andorra, ett näste för flera MotoGP-förare, blev en bra plats både på det personliga och professionella planet. Där lärde han känna Aleix Espargaro och hans familj - hustrun Laura och tvillingarna Max och Mia - vilket har haft en positiv inverkan på Jorge. Han har fått en balans i livet mellan racehelgerna och privatlivet. Aleix har vid flera tillfällen sagt att han ser Jorge som en son. Aprilia-föraren var en stor anledning till att Jorge så snabbt valde Aprilia, när Ducatis fabriksteam återigen valde bort honom.
   De båda förarna har samma manager, Albert Valera. Spanjoren som även har Pedro Acosta under sina vingar. Och, det var Valera som bad Aleix att hjälpa Jorge med träningen. Sagt och gjort, Aleix lockade med Jorge ut på långa cykelturer i bergen och tillhandahöll träningsutrustning när Jorge kom till Andorra med blygsamma medel.
   Inför fjolårets säsong åkte vännerna till Teneriffa för att cykla under en hel vecka. Exceptionell kondition och stark fysik har hjälp Jorge att hålla en bättre puls, behålla lugnet och vara mer fokuserad.
   I en intervju med Autosport i september berättade Martin att Aleix alltid har välkomnat honom till sitt hus, bjudit på mat, gett honom material att träna när han inte hade något. I samma intervju avslöjade Martin att han läser böcker om psykologi och mediterar. Han började inför denna säsong och meditationen har gett honom självinsikt, och att han kommer bort från negativt tänkande.
   -Jag menar, vi har alla problem, och meditation hjälper mig att inse att problemen inte alltid finns hos mig. Jag kan lägga undan dem och lösa dem steg för steg och inte bli besatt av en tanke. Jag tror att det hjälper mig och det är 80 procent av steget jag har tagit från tidigare säsonger till den här. Det hjälper också för koncentrationen, säger Jorge till Autosport.
   Kanske är det där hemligheten går att spåra bakom hans fantastiska katapultstarter.


Mästaren av kval, start och sprint
Sedan introduktionen av sprintformatet i MotoGP 2023 har Jorge Martin etablerat sig som lördagarnas obestridda mästare. Senaste sprintsegern kom i Australien, den 15 i ordningen. Förutom alla segrar har han därtill ett flertal andraplatser. I sprinten visar han gång efter annan upp sin förmåga att leda direkt från start och dominera dessa intensiva race.
   Förutom hans signatur att ta kurvor med axeln i backen, och ha med sig farten i de snabba kurvorna, så är det hans fantastiska reaktionsförmåga vid startögonblicket som imponerar mest på mig. Den exceptionella snabbhet handlar mycket om total fokus och fullständig kontroll av motorcykelns system, som hjälper till att hantera den enorma kraften och maximera accelerationen. Därtill är han överlägsen att värma upp däcken och hitta gränsen för greppet under inledningen av racen. Efter några varv drar han ofta i ensam majestät ifrån sina konkurrenter.
   Martin har alltid kört snabbt ensam, och är en av få förare som sätter sina kvaltider för egen maskin. Den svaga punkten har varit att bromsa, men på den punkten har han blivit allt bättre i år.
   Drömmen om VM-titeln 2023 grusades efter kraschen på Valencia, och titeln gick återigen till Pecco Bagnaia. Mästaren på bromsarna. 20 poäng skiljer de forna teamkamraterna åt inför helgens tävling i Thailand där Martinator vann dubbeln senast. Även om jag hoppas på Pecco så tror jag att Martin kör hem mästerskapet. I så fall en mycket, mycket värdig mästare.

Eyes on the lights!

LÄS TIDIGARE KRÖNIKOR HÄR


2024 kan bli året då Jorge Martin får anledning att fira VM-titeln. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.




Förra året lyckades Martin vinna båda loppen i Thailand. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.




Marc Marquez tackar Martin för senaste racet i Australien, där Pecco slutade. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.