Marco Simoncelli gav eko i racingvärlden genom sin obestridliga talang, beslutsamhet och unika personlighet som han förde med sig till sporten. Helgens MotoGP körs på Misano, hemmabana för Marco och hans läromästare Valentino Rossi. Med denna krönika vill jag rikta ljuset på en av racingvärldens mest passionerade, och lysande unga talanger – "Super Sic" #58.
Platsen för helgens MotoGP är Misano, som ligger ett stenkast från stranden i badortsstäderna Rimini, Riccione och Cattolica. Det var Valentino Rossis hemmabana, så även hans adept Marco Simoncelli som föddes i Cattolica, 1987. Relationen mellan de båda grundades i en ömsesidig respekt, utvecklades till ett mentorskap och en djup vänskap.
#46 såg tidigt en stor potential i den unge Simoncelli, och Rossi som redan var en rutinerad förare med flera VM-titlar, axlade rollen som läromästare och handledare.
Simoncelli, som gick under smeknamnet "Super Sic", uppskattade vägledningen och hjälpen att navigera, både mentalt och tekniskt. Adepten tog sig an sin racingstil på samma offensiva stil som läromästaren, och utanför banan hade han även en liknande karismatisk personlighet och positiva inställning till livet.
Karriären
Passionen till motorcyklar ärvde Marco från sin pappa Paolo, och visade sig redan vid en ung ålder. Sju år gammal tävlade han i minimoto, och Marcos naturliga talang la snabbt grunden för hans professionella karriär.
2002 debuterade Marco i 125cc, där hans offensiva körstil och orädda inställning blev hans signum. Två år senare säkrade han sin första seger. Efter fyra säsonger tog han steget upp till 250cc, där han vann VM-titeln med Gilera 2008. En titel han körde hem efter tredjeplatsen på Sepang med en deltävling kvar på säsongen. Förebilden Rossi vann kungaklassen samma dag. Tre år senare skulle banan i Malaysia förvandlades till en tragikens arena.
Säsongen 2010 tog Marco steget upp i MotoGP med San Carlo Honda Gresini, och slutade åtta totalt. Hans rookiesäsong präglades av flera imponerande prestationer, inklusive en fjärdeplats i Portugal och återkommande topp-10-placeringar under hela säsongen. Hans offensiva stil och djärva omkörningar gjorde honom snabbt till en favorit bland fans, vilket gav honom smeknamnet "Super Sic". Men, hans körstil väckte även kritik och oro, eftersom det ibland ledde till kontroversiella incidenter med andra förare.
Kraschen
2011 hade Simoncelli etablerat sig som en av de mest spännande talangerna i MotoGP. Han säkrade sin första pole position i Barcelona och följde upp med sin första pallplats på Brno, där han slutade trea. Simoncellis stil beskrevs ofta som allt eller inget, både på och utanför banan. Hans vilda, lockiga hår, breda leende och genuina personlighet gjorde honom till en uppskattad person i depån.
Med 16 tävlingar in på säsongen låg Marco på sjätte plats inför loppet på Sepang, den 23 oktober. Under racets andra varv tappade han kontrollen över sin motorcykel i en kurva, och i en fasansfull twist gled han över banan, direkt in på Colin Edwards och Valentino Rossis linje. Nedslaget var förödande, och trots omedelbar läkarvård avled Simoncelli av sina skador.
Rossi var helt förkrossad över förlusten av sin nära vän och omständigheterna kring den. I efterdyningarna av olyckan berättade Rossi öppet om smärtan och betonade hur mycket Marco betydde för honom, både som vän och som medtävlare. Han hade varit som en yngre bror för honom. Bandet mellan Rossi och Simoncelli är en av de mest innerliga relationerna i MotoGP-världen. Han har ofta hyllat Simoncelli under åren efter hans död, för att se till att Marcos minne förblir levande inom sporten.
Marco Simoncelli blev 24 år.
Hans död skickade chockvågor genom hela motorsportvärlden. Hyllningar strömmade in från fans, team, förare, medtävlare och även de utanför racingvärlden sörjde förlusten av en den sprudlande och lovande talangen. Serie A, den högsta fotbollsligan i Italien, höll en tyst minut och alla spelare bar svarta sorgband under matcherna den söndagen.
Marco var ett stort fan av AC Milan och hade många vänner i laget, bland annat lagkaptenen Massimo Ambrosini och målvakten Christian Abbiati. Simoncelli hade planerat att besöka Milanello sportcenter som ägs av AC Milan några dagar efter hemkomsten från Malaysia.
AC Milan fortsatta att hylla Simoncelli, bland annat under återbesöket i Lecce för andra matchen på planen den säsongen, genom att 58 barn från Milanos fotbollsskola i Coriano samlades på mittfältet innan matchstart. Barnen firade Marco med en jubileumströja med 258, signerad av alla spelarna.
Sic58 Squadra Corse
Marcos tävlingsnummer 58 togs bort från användning i MotoGP-klassen efter hans död. Idag kör Luca Lunetta i Moto3 för Sic58 Squadra Corse med nummer 58 på hojen. Luca började redan som ung att tävla med #58 för att hedra sin idol Marco Simoncelli.
Bakom teamet Sic58 Squadra Corse står Paolo Simoncelli, Marcos pappa. Han bildade teamet 2013 för att hedra sin son, och främja unga italienska motorcykelförare. Teamet fick stöd av Fausto Gresini, som var Simoncellis teamchef vid tiden för hans död. Fausto upplevde två tragedier under sin tid som teamchef, 2003 dog Daijiro Kato två veckor efter kraschen i Japan. Fausto Gresini avled den 23 februari 2021 i sviterna av Covid-19, och hans fru Nadia Padovani tog över ledarskapet.
Idag tävlar Sic58 Squadra Corse förutom i Moto3 även i MotoE World Cup samt FIM CEV Repsol Moto3 Junior World Championship och European Talent Cup.
På teamets hemsida skriver Paulo Simoncelli:
"Vi vill inte bara vara en skola för unga förare, utan också en tankeskola; vi vill att en dag, när de behöver lite kraft att gå längre, ska de söka och hitta det först och främst inom sig själva, från något vi lärde dem. Vi vill att folk ska säga: "Vem är den där föraren?
Okay… han kommer från Sic skolan!!!
Paolo grundade Sic58 Squadra Corse motiverat av sin son, för att hjälpa barn som annars aldrig hade kunnat köra, att med stolthet växa för varje år och fortsätta äventyret med hopp om att hedra Marco med samma ära som han åstadkom på banan.
Under 2019 nådde Sic58 Squadra Corse sin första framgång med en seger och en andraplats under den fjärde omgången på Jerez, där Marco tog sin första seger i 125cc. Det ledde till ett känslomässigt firande. Och, förra helgen tog Luca Lunetta med #58 sin första pallplacering i Moto3, en tredjeplats på Aragon.
Misano World Circuit Marco Simoncelli
I november 2011 beslöt ägaren av Misano World Circuit att den skulle döpas om till World Circuit Misano Marco Simoncelli, för att hedra sin hemmaförare.
Förr i tiden kördes banan moturs, men uppdateringar 2007 ändrade riktningen för den täta banan (12 meter bred) med tighta kurvor. Det gäller att bemästra bromsarna och hålla snäva linjer.
Jorge Martin vann ifjol, följd av Marco Bezzecchi och Pecco Bagnaia. Samma trio tog pallplatserna i sprintracet.
Eyes on the lights, och ljus till minne av en lysande förare och personlighet - Marco Simoncelli.
LÄS TIDIGARE KRÖNIKOR HÄR
Marco Simoncelli satte sin prägel, både på och utanför banan, med en sprudlande personlighet. Foto: sic58squadracorse.it
Rock'n'roll betyder gunga och rulla, något som var karakteristiskt för Marco. Foto: sic58squadracorse.it