Lagkamrat eller teamrival

En vän kan ge dig vingar. En rival kan plocka ned dig. Faktiskt kan en individ sänka ett helt arbetslag. Därför är gruppdynamik viktiga grejer. Nu när Jack Miller var siste man in hos Yamahas satelitteam kan vi titta på laguppställningarna för 2025. Här finns team som får ett lyft och andra där det finns överhängande risk för dålig stämning. Redan i somras flaggade Luigi Dall'Igna oroligt att den underbara atmosfär de har i Ducati-teamet inte får förändras nästa säsong.

Din teamkamrat är din första rival, för med samma utrustning till förfogande så har föraren på andra sidan av boxen lika villkor. Ibland funkar samarbetet perfekt, två parhästar som hjälper varandra att prestera. Andra gånger kommer en ung talang och tar bort fokus från teamets stora stjärna. Sedan har vi utmaningen när ett team signerar två stora stjärnor, som Ducati med Pecco Bagnaia och Marc Marquez.

Vem minns inte den frostiga relationen mellan Valentino Rossi och Jorge Lorenzo hos Yamaha åren 2007 till 2010 och 2013 till 2016. Rossi vs Lorenzo hade allt. Deras relation definierades av en vägg som skiljde dem åt i Yamahas garage. Säsongen 2015 ställdes allt på sin spets och rivaliteten i jakten på titeln gick till historien. Och, här spelade Rossis ärkerival Marc Marquez en avgörande roll. Spanjoren medgav i en dokumentär att han under det sista loppet valde att inte ta risker för att vinna eftersom han inte ville att Rossi skulle dra nytta av att vinna mästerskapet det året. Det var Lorenzo som körde hem titeln den säsongen.

Till nästa säsong finns det några spännande uppställningar som bäddar för dramatik.

Tänker då främst på att Marc Marquez bildar par med Rossis skyddsling Pecco Bagnaia i Ducati. Men även utan det sammanhanget är det enkla faktum att det är två förare som kommer till säsongen 2025 med titeln som sitt enda mål. Men, båda kan inte ta hem den.

Chefen för Ducati, Luigi Dall'Igna, medgav i somras till Sky Sport att det var ett svårt beslut att kontraktera Marc Marquez. Han sa: Marc är en omstridd förare, antingen älskar du honom eller hatar honom. Bagnaia och Marquez kommer att tävla på samma nivå. Det finns bara ett bekymmer som verkligen oroar mig och det är den sportsliga framtoningen och stämningen i Ducati-boxen. Det är en underbar atmosfär här, och den får inte förändras. Vårt mål är att se till att det förblir så även nästa år.

Marquez har titlar och är stark och karismatisk. Under sin tid i Honda ledde han utvecklingen av motorcykeln. Med två världsmästare som siktar på VM-titeln kan detta öppna dörren för olika tekniska behov som måste hanteras utan att någon av dem upplever sig nedprioriterad.

Det finns ett par nyckelfaktorer kopplat till gruppdynamik, ett stavas ego. När en person är viktigare än teamet, projektet eller målet så faller saker och ting snabbt samman. Laget framför jaget är en bra devis, men inte alltid helt enkel att skapa med två världsstjärnor. Det är självklart att teamkamrater även är konkurrenter på banan, men när konkurrensen går för långt kan det förstöra team-känslan och skapa en atmosfär av du-mot-mig, vilket inte gynnar någon. När en förare antar en "my way or the highway"-strategi är det ingen som tjänar på det. När man arbetar i ett team måste alla vara öppna för nya idéer och tillvägagångssätt.

Räddningen kan vara att Ducatis ledning är fullt medvetna om denna interna utmaning och kommer att hålla ögonen på minsta tecken på en ohälsosam upptrappning av negativa vibbar i boxarna. Det är två olika förare, med helt olika personlighet. Marc är en vinnarskalle med ett fokus som ingen kan bryta igenom, och han kommer att göra allt för att ta mästerskapet 2025 för att komma i nivå med Rossis resultat. Rossi är niofaldig världsmästare, sju gånger i MotoGP. Marquez har åtta titlar, varav sex i den främsta klassen.

 

Förra veckan gjorde Yamahas satelitteam klart med Jack Miller vilket gjorde uppställningen komplett för nästa MotoGP-säsong. Så här ser det ut i de olika teamen.

 

APRILIA

Jorge Martin

Marco Bezzecchi

När Ducati valde Marc Marquez vid loppet på Mugello hoppade Martin direkt in till Aprilias öppna famn och ersätter sin bästa vän Aleix Espargaro, som blir testförare för Honda. På andra sidan av boxen fanns Maverick Vinales som beslutade sig för att lämna och dra till Tech3 KTM dit även Enea Bastianini anslöt. Detta gjorde att Aprilia snabbt vände sig till Marco Bezzecchi. En helt ny uppställning skapad av nuvarande Ducati-förare. Det finns alla förutsättningar för att duon kommer att fungera bra tillsammans i familjära Aprilia. Marco är en öppen och positiv person, och Jorge har varit teamkamrat med hans bästa vän Pecco.

 

DUCATI

Pecco Bagnaia

Marc Marquez

Den mest framgångsrika tillverkaren i MotoGP under de senaste åren välkomnar den sexfaldiga MotoGP-mästaren Marc Marquez i sitt fabriksteam. Vi har redan varit inne på att Ducati är högst medvetna om utmaningen med två högpresterande förare men jag tror ändå att det kommer att bli gnissel i maskineriet när saker och ting ställs på sin spets. Marc kommer aldrig att ge sig, jaget framför laget kommer att skapa problem. Pecco kör nu sin fjärde säsong med teamet, och har så här långt en andra plats och två VM-titlar. Risken finns att Marcs vinnarmentalitet kommer att krypa under skinnet på Peccos mer mjuka personlighet. Mitt tips: Räkna med dramatik.

 

GRESINI

Alex Marquez

Fermin Aldeguer

Aldeguer kör Moto2 och handplockades av Ducati tidigt i början av året, som ett projekt för framtiden.19-åringen gjorde en vass säsong 2023 men har i år inte riktigt lyckats lika bra, ligger på en femte plats totalt. Tanken var att han skulle till Pramac, men det teamet valde Yamaha och VR46 var redan fulltecknat.

Både Alex och Fermin har kontrakt över 2026. Detta kan bli ett bra team när det kommer till samverkan - en rutinerad förare och en nykomling, båda från Spanien och ingen gemensam historia bakåt. Därtill är teamet kända för att ha en familjär atmosfär vilket bäddar för att Fermin kommer att känna sig hemma snabbt.

 

HONDA

Luca Marini

Joan Mir

Här är det oförändrat med Luca Marini och Joan Mir. Förhoppningsvis sker det förändringar kopplat till utveckling av deras motorcyklar. Det tar på krafterna att ge sig ut på banan med material som inte levererar. Mir var i somras på väg att ge upp, och till och med avsluta sin karriär. Nu har han kontrakt över 2026. Utmaningen för den här duon är att hålla humöret uppe, och lägga energi på det som går att påverka.

 

KTM

Pedro Acosta

Brad Binder

Binder fick en förlängning av kontraktet redan 2023 och över 2025, trots att KTM hade lämnat dörren lite på glänt för att Binder skulle flyttas till satelitteamet Tech3.

Resultaten har uteblivit och han ser oinspirerad ut. Kanske kan en ny ung stjärna få fart på sydafrikanen nästa år, annars är det mest troligt sista säsongen med KTM, och kanske även MotoGP. Rookien Acosta har redan bekräftat sin status som en supertalang med ett flerårigt nytt kontrakt och en befordran till fabriksteamet från Tech3. Beroende på vad som händer i Ducati kan jag se att Bagnaia kan ersätta Binder till 2026. Det om KTM lyckas hålla takten vad gäller utveckling av hojen.

 

LCR HONDA

Johann Zarco

Somkiat Chantra

Ytterligare ett team med kombinationen veteran och nykomling. Fransmannen Zarco stannar över nästa säsong, trots motgångar. Dock vann han i somras Suzuka 8 Hours i Honda-färger. i den andra boxen, Idemitsu, lämnar Nakagami efter sju säsonger och kommer att ta rollen som testförare för Honda i Japan. Ersättaren heter Somkiat Chantra som idag kör för IDEMITSU Honda Team Asia i Moto2. Han blir den första thailändska MotoGP-föraren. Lite konstigt val kan jag tycka. Chantra, snart 26 år, ligger på en 11 plats i mästerskapet och har under 102 lopp i klassen två segrar. 

Ser ingen risk för friktion mellan förarna, båda har en varm personlighet.

 

PRAMAC

Miguel Oliveira

Jack Miller

Mitt personliga Dream team. Två mogna och roliga personer som kommer att funka perfekt tillsammans. Allt blir nytt, både för förare och team med nya Yamaha-maskiner. Miguel Oliveira skrev på ett tvåårigt avtal och kommer från Trackhouse Aprilia och Jack Miller blev klar för en dryg vecka sedan. Han fick lämna KTM på ett trist sätt, faktiskt både respektlös och oschysst. För Miller är det lite som att komma hem, han tävlade tidigare för Pramac 2018–2020, och var då teamkamrat med Pecco Bagnaia. Det är härligt att Pramac och Yamaha bestämde sig för att satsa på erfarenhet! Håller tummarna för att Yamahas satsning går vägen.

Miller tog över efter Oliveira i KTM till säsongen 2023, och nu blir de båda teamkamrater i Yamahas satelitteam. Två killar med humor och en perfekt match som teamkamrater.

 

KTM TECH 3

Enea Bastianini

Maverick Vinales

Det var en och annan som blev förvånad över att KTM frångick sin strategi att plocka upp egna förmågor från Moto2. Nu valde man förstärkning från två rutinerade förare med viktig information om hojarna från Ducati och Aprilia. Maverick har även kört Yamaha och Suzuki. Båda har varit wingman i sina förra team och nu är båda jämställda. Den etablerade duon har inte tävlat ihop i de lägre klasserna, när Enea började med Moto3 tog Maverick steget upp till Moto2, för att året efter att landa i MotoGP. Deras vägar har heller aldrig korsats i några tidigare team i kungaklassen. Tror att båda får en nytändning med nya hojar och omgivning. Teamchefen Herve Poncharal kommer garanterat att ge båda alla möjligheter att både trivas och prestera. Flaggar dock för att Maverick kan bli frustrerad om han hamnar på efterkälken.

 

TRACKHOUSE

Raul Fernandez

Ai Ogura

MotoGP:s nyaste team leds av en av de mest rutinerade teamcheferna - Davide Brivio.

Raul Fernandez fick förlängt kontrakt över 2026. Spanjoren har vaknat till denna säsong. Senare gjorde man klart med Ai Ogura från Moto2, och det amerikanska teamet ställde därmed hemmasonen Joe Roberts utan ett erbjudande.

Å andra sidan var det många som trodde att Ogura skulle fylla platsen efter Takaaki Nakagami i LCR Honda. Förarna känner till varandra mycket väl, och här kommer det att fungera friktionsfritt. De körde Moto3 samtidigt 2020, och tog steget upp till Moto2 året efter. I Moto3 kom Raul fyra 4 och Ogura trea. I Moto2 kom Raul tvåa och Ogura åtta.

 

VR46

Fabio di Giannantonio

Franco Morbidelli

Fabio di Giannantonio har blivit en i gänget hos Rossis team. Fabio och Enea Bastianini är de enda italienare som inte har en koppling till VR46 Academy. Han är även den enda som får en GP25-motorcykel utanför fabriksteamet. Franco Morbidelli ansluter som ny teamkamrat, men han går som katten hemma hos VR46 som en av Rossis före detta teamkamrat i Petronas Sepang Racing Team. Detta under ledning av dåvarande teamchefen Johan Stigefelt, som jobbar för Rossis företag idag. Den här duon är en perfect match.

 

YAMAHA

Fabio Quartararo

Alex Rins

Yamaha har växlat upp och anställt flera viktiga nyckelpersoner för att utveckla motorcykeln. Fabio Quartararo hänger kvar och fortsätter ihop med Alex Rins, som tyvärr drabbats av skador till och från. Det funkar bra mellan förarna, två riktiga lagspelare som nu får förstärkning av Miguel Oliveira och Jack Miller i satelitteamet Pramac. Den kombinationen går inte att misslyckas med. Är det någon personalfest jag skulle vilja hänga med på så är det med Yamaha.

 

37 viktiga poäng

Nu väntar två lopp för kungaklassen på Mandalika International Street Circuit i Indonesien där intresset för MotoGP är enormt. Kampen börjar tätna efter Bagnaias misstag och Marc Marquez framfart efter sommaruppehållet. Med sex helger kvar av säsongen är varenda poäng viktigare än någonsin. Ja, det är alltid så det känns mot slutet av säsongen.
Oavsett vem som vinner så kommer det att var vara ett statement. Martin får sin revansch över att Ducati valde #93, och vinner i ett satelitteam. Pecco visar vad trofén ska stå, med en tredje rak mästerskapstitel. Enea lyckas spurta precis som i racen och kommer i kapp hela toppfältet. Marquez tar sin första titel utanför Honda, med ett satelitteam, under första året och ligger lika i antal mästerskap med Rossi.

Eyes in the lights!

 

LÄS TIDIGARE KRÖNIKOR HÄR


Pecco Bagnaia och Marc Marquez kan bjuda på dramatik i röda färger 2025. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.


Valentino Rossi med sin adept Pecco Bagnaia. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.

 


Under två perioder har det blixtrat kring Rossi och Jorge Lorenzo. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.


Legenden Rossi och ärkerivalen Marc Marquez gjorde ingen hemlighet av att de inte drog på semester ihop. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.