Fabio Quartararo drog in i mästerskapet 2019 som en raket, från en ganska anonym tillvaro i Moto2. Från det att han 2015 klev in i Moto3 och fram till debuten i kungaklassen bytte han team varje säsong. Nu kör han sin sjätte säsong med Yamaha, den fjärde med fabriksteamet. Dessvärre har utvecklingen av YZR-M1 under senare tid inte har matchat hans kapacitet som förare. När fransmannen skulle teckna kontrakt inför 2025 och framåt var det många som undrade om han skulle överge Yamaha. Fabio valde att stanna. Som förare handlar det inte bara om att köra snabbt utan även om tuffa vägval och strategiska beslut.
Till helgen tävlar Fabio inför hemmapublik på Le Mans. Där har han endast en tredjeplats från 2021. Året han blev världsmästare. Frankrikes enda MotoGP-mästare genom tiderna. Tredje plats blev även resultatet i sprinten senast på Jerez, men det resultatet blev inte långvarig då Fabio drog på sig ett tidstillägg på åtta sekunder. Det på grund av att han kört med för otillåtet däcktryck mer än 30 procent av loppet. Och, tre tredjeplatser är dessutom bästa resultaten från förra säsongen. Det har varit utmanande tider för den extremt duktiga föraren. Senast han vann ett race var på Sachsenring den 19 juni 2022. Det är alltid svårt att se förare som sliter på banan och inte får utlopp för sin kompetens på grund av materialet. Det gör ont. Samtidigt går det upp och ned för alla tillverkare. Det hör liksom till sporten. Dominansen av Honda fick ge vika för Ducati, som i sin tur haft sin period av att brottas med motorcyklarna genom årens lopp. Och nya tillverkare visar framdäcken, som KTM. Kampen med YZR-M1 har blivit det nya normala för #20, så till den grad att han som var en kval-gigant nu hamnar i Q1, och har svårt att ta sig vidare upp på startgriden. Han har inte gjort någon hemlighet av sin frustration över läget, men i takt med att tiden för kontrakt till 2025 tickade närmare så blev tonläget mer diplomatiskt. Kanske för att Yamaha nu visar allvar i att komma till rätta med problemen. Yamaha satsar rejält Yamaha har lyckats att leverera uppgraderingar kopplat till toppfart. Ett arbete som Luca Marmorini har satt händerna på. Italienaren var tidigare chef för motor- och elektronikavdelningen hos Ferraris F1-team. Teamet har även fått tillskott av ingenjören Max Bartolini, som i februari lämnade Borgo Panigala racing department efter många år. Där var han ansvarig för motorcykelns prestanda, rollen i Yamaha är teknisk chef. Och, i våras meddelade teamchefen Lin Jarvis att han drar sig tillbaka efter 25 år hos Yamaha. Ett tecken på att Yamaha gör en nysatsning för framtiden. Den största utmaningen med YZR-M1 är att få den att ta kurvor vilket leder till att Fabio mer eller mindre måste använda kroppen och hänga för att tvinga hojen att svänga. Till testen på Jerez efter förra tävlingshelgen kom första nya designen av YZR-M1 med ett omarbetat chassi, ny aero och reviderad elektronik. När det kommer till aero så samarbetar Yamaha med Dallara, en italiensk tillverkare av racingbilar som designat och byggt chassin åt olika team i amerikanska Indy Racing League och Le Mans. Det är dock ingen enkel match att skapa en moderna MotoGP-motorcykel i samklang då det är så komplicerade och mångfacetterade där varje enskild del av hojen måste fungera i harmoni med de andra för att skapa en kraftfull och samtidigt smidig enhet. Med en frisk satsning framåt samt det faktum att det inte fanns så många alternativ bland övriga fabriksteam gjorde saken ganska enkel för Fabio, att fortsätta sin resa med Yamaha. Alla vill till fabriksteamen KTM har sina platser bokade, Brad Binder sitter redan på ett kontrakt över 2026 och den andra hojen är tillägnad supertalangen Pedros Acosta. Den unga spanjoren har inskrivet i sitt kontrakt att om KTM inte erbjuder en fabriksstyrning till 2025 så är Pedro fri att gå till andra team. Något KTM inte kommer att öppna dörren för. Honda var aldrig ett alternativ, för varför byta ett problem mot ett annat i detta läge. Ducati? Ja, här finns en öppning i fabriksteamet men där finns killar som Enea Bastianini, Jorge Martin och Fermin Aldeguer som väntar på rad. Martin har gjort det väldigt tydligt att han är ute efter en styrning i ett fabriksteam. Vi har även Marc Marquez som säkert inte skulle tacka nej till en plats bredvid Pecco. Kvar har vi Aprilia, som kan komma med en konkurrenskraftig uppgradering av sin hoj, men som ändå inte ett säkert kort. På vissa banor presterar den i topp, för att sedan sjunka tillbaka i resultatlistan. Frågan är om Aprilia RS-GP är mogen att köra hem en titel. Därtill var lönen långt ifrån lika fet som den Yamaha erbjöd. Rykten säger drygt 120 miljoner per säsong, att jämföra med Aprilias dryga 40 miljoner. Visst, Marc Marquez vände ryggen åt ett lukrativt fjärde år med Repsol Honda för att köra en Ducati med specifikationer från 2023. Skillnaden är att Fabio är 25 år och har tiden framför för sig. Trots allt är Yamaha fortfarande ett prestigefyllt varumärke med en uppbyggd organisation och en lång meritlista. Och, nu har fabriken lovat Fabio ett starkt engagemang med den pågående utvecklingen av YZR-M1. Förarna tecknar ju faktiskt kontrakt efter vad de tror att motorcykeln kan leverera till kommande säsong. Så, med de nya motorcyklarna på 850 kubik och flera nya regler till 2027 var det ett tryggt vägval och ett strategiskt beslut för El Diablo. Nu kan han fullt ut fokusera på resten av säsongen, nu till helgen på hemmabanan Le Mans. Den klassiska Le Mans Bugatti firar 60 år 2025, och har varit värd för GP-lopp sedan 1969. Dock med ett uppehåll. Det efter att den spanska föraren Alberto Puig, Repsol Hondas nuvarande teamchef, kraschade där 1995. Som ett resultat ströks banan från kalendern och fram till returen fem år senare genomfördes strikta säkerhetsförbättringar. Banan är 4,18 kilometer lång och delar 1,5 kilometer med banan för Le Man 24 hours; start- och målrakan samt de första kurvorna. En snäv bana med några kurvor där första växeln gäller, med tonvikt på sen inbromsning och stenhård acceleration. Det lär bli åka av! Jag håller båda tummarna för att #20 tar sig upp på prispallen.Eyes on the lights!
Läs tidigare krönikor här.
Teamchefen Lin Jarvis slutar efter 25 år med Yamaha. Foto: Lukasz Swiderek.
Barndomsvännen Thomas Maubant har följt Fabio under hela hans karriär i MotoGP. Foto: Lukasz Swiderek.
Fabio Quartararo kom trea i sprintracet på Jerez, men fick lämna ifrån sig medaljen efter ett straff kopplat till däcktryck. Foto: Lukasz Swiderek.
Efter två fantastiska säsonger 2012 och 2022 har Fabio fått kämpa hårt. Foto: Lukasz Swiderek.