Den här säsongen har Ducati dominerat mästerskapet. Fullständigt. Endast Aprilia har brutit mönstret, en gång, för att nå en full strike. Påminner mig om F1-säsongen 2004 när jag bevakade F1 för Aftonbladet/Sportbladet. Ferrari bärgade 13 av 18 segrar. Där och då började mitt intresse för F1 att svalna. Det är aldrig bra för ett mästerskap att en tillverkare, eller ett team, sopar banan med övriga på spelplanen. Oavsett vem som vinner årets titel till helgen, Jorge Martin eller Pecco Bagnaia, så är det på en Ducati. Om än att Martin kan skriva historia som den första satellitföraren någonsin att vinna en titel i högsta klassen under MotoGP-eran.
2023 var året då Ducati vann flest MotoGP-segrar, 17 till antalet och som kördes in av; Pecco Bagnaia (7), Jorge Martin (4), Marco Bezzecchi (3), Johann Zarco, Enea Bastianini och Di Ginnantonio (1).
I år har Ducati slagit det rekordet, med 18 segrar och en tävling kvar; Bagnaia (10), Martin och Marc Marquez (3) Bastianini (2). Sprintracen ej inräknade. Under de båda senaste säsongerna har det aldrig gått mer än en tävling utan en seger på en Ducati-maskin. Maverick Viñales på sin Aprilia är den som bryter en total dominans med segern i Austin där han tog fullt hus med pole position, nytt varvrekord, snabbaste varv och segrar i både sprint och söndagens lopp. Viñales blev där och då den första föraren i MotoGP-eran, och femte i GP-historien, som vunnit med tre olika tillverkare; Suzuki, Yamaha och Aprilia. Nästa år har han chans att ta en fjärde seger med en fjärde tillverkare, KTM.
MotoGP 2020 bjöd på mer variation med nio olika segrare under 15 deltävlingar. Det ska tilläggas att säsongen var unik på grund av pandemin vilket ledde till en förkortad kalender och oväntade resultat då förare och team var tvingade att anpassa sig till nya banor och ovanliga förhållanden. Johann Mir vann titeln trots en enda seger, Franco Morbidelli och Fabio Quartararo (3), Miguel Oliviera (2), Alex Rins, Andrea Dovizioso, Maverick Viñales, Brad Binder och Danilo Petrucci (1).
Även under 2021 bjöds vi på en spridning bland vinnarna; Quartararo (5) vann mästerskapet, Bagnaia (4), M Marquez, (3), Miller, (2), Binder, Martin, Viñales och Oliviera (1). Och säsongen 2022 såg det ut så här; Bagnaia (7), Bastianini (4), Quartararo (3), RIns och Oliviera (2), Aleix Espargaro och Miller (1).
Kan någon utmana Ducati 2025?
Yamaha är förhoppningsvis på rätt väg, vilket Fabio och Rins har visat smakprov på under senaste race. Med Honda är läget lite mer osäkert, så även för KTM. Det råder oroliga tider hos moderbolaget Pierer Mobility AG, som dras med ekonomiska problem. Under deras paraply ligger även varumärkena GasGas och Husqvarna. Den 14 januari 2022 visade aktiekursen för Pierer Mobility AG 95 schweiziska franc (982 kronor) jämfört med den 25 oktober 2024 då kursen stod i knappa 12 schweiziska franc (124 kronor). Bolaget kämpar med eftersläpande försäljning och betydande skulder, ett resultat av förvärvet av GasGas, Husqvarna och 51 procent av MV Agusta. Mer pengar går ut i återbetalning av lån än från motorcykelförsäljning.
Moderbolaget har redan aviserat en betydande omstrukturering av sina motorsportaktiviteter för 2025 som ett resultat av försäljningsnedgången, där varumärkena GasGas, CFMoto och Husqvarna samlas in under KTM-namnet. Till exempel förvandlas MotoGP-teamet GasGas till KTM Tech3 där vi kommer att få se Maverick Vinales och Enea Bastianini nästa år.
Fabriksstödet kommer att fortsätta för tillverkarens team i Moto2 och Moto3 nästa år, vilket visar att KTM har planer på att fortsätta att investera i MotoGP. För tillfället.
Men, ändå en röd flagga för kommande nedskärningar om finanskrisen inom bolaget förvärras.
Aprilia och KTM är rivaler om andraplatsen, efter Ducati. Den österrikiska tillverkaren leder konstruktionsmästerskapet på 316 poäng före Aprilia på 285, båda har två team. Men, Aprilia leder team-mästerskapet före KTM, 335 respektive 290 poäng. Aprilias budget i MotoGP är avsevärt mindre jämfört med de större fabriksteamen. Trots det har Aprilia gjort stora framsteg och strategiskt använt pengarna till att fokusera på innovativa aerodynamiska förbättringar, motoruppgraderingar samt utökat med ett satellitteam. Frågan är dock om någon tillverkare hinner i kapp Ducati innan det nya reglementet träder i kraft 2027. Jag tvivlar.
Bagnaia DNF-säsong
Italienaren har efter Sepang i Malyasia tio söndags-segrar. Det gör att han hamnar bland en exklusiv skara förare som klarat av den bedriften i modern GP-era; Casey Stoner, Valentino Rossi och Marc Marquez. Att jämföra med Jorge Martins tre segrar. Ändå ligger italienaren 24 poäng efter inför helgens spännande säsongsfinal.
Vikten av att hålla en genomgående hög lägstanivå är avgörande, något Joan Mir visade 2020, med en seger som mästare. Sju DNF (Did Not Finish), inklusive sprinten, har få förare råd med. När det kommer till segrar i sprintracen så har Martin sju jämfört med Bagnaias sex. Anledningen till att Martin har lyckats samla ihop 485 pinnar beror på hans jämnhet, med tio andraplatser (söndagar). Bagnaia har endast en andraplats. Och, Martin håller sig på hjulen.
I söndagsloppen kom titelförsvararens DNF på Jerez när han hamnade som ett pålägg mellan Binder och Bezzecchi, på Le Mans drabbades han av tekniska problem, i Barcelona kraschade han från ledning under sista varvet, på Silverstone kraschade han som fyra och på Sepang när han låg tvåa.
Barcelona kan passa Pecco bättre
Circuit de Barcelona-Catalunya är den nya platsen för årets säsongsfinal i MotoGP. Det på grund av de förödande översvämningarna som drabbade den spanska staden Valencia i slutet av oktober.
Banan i Barcelona kan komma att ge Pecco ett litet övertag då Martin inte har briljerat här som på andra banor. Senast i maj vann den regerande mästaren loppet 1,7 sekunder före Martin. I sprinten slutade Martin fyra och Pecco, som nämnt tidigare, fick med sig en DNF. Ifjol tog sig Martin upp på podiet som trea, medan Pecco tvingades stå över efter den dramatiska kraschen under loppets inledning när Brad Binder körde över hans ben. Dagen innan slutade Bagnaia tvåa, och Martin femma. Det hade mycket väl kunnat bli en dubbelseger då Bagnaia såg otroligt stark ut den helgen. 2022 kördes inte sprinten, och Martin kom tvåa. Pecco fick avbryta efter en krasch. Året innan tog sig Pecco in som sjua över mållinjen och Martin slutade på en 14:e plats.
Bagnaia hade under mästerskapssäsongerna 2022 och 2023 en betydande fördel gentemot sina enda motståndare. Nu intar han rollen som jägaren. Han har psyket, och jag tror att det passar honom bra. Pecco har en förmåga att växla upp efter ett bakslag, där extra tändningen för att gå in och strida i närkamperna.
Det visade Bagnaia i Malyasia. Vilken makalös uppvisning ihop med Martin under de inledande varven, som att uppleva Laguna Seca från 2008 på nytt med Stoner och Rossi. Men, kraschen under lördagens sprint kan visa sig vara avgörande för en tredje titel.
Sprinten kan avgöra
37 poäng står på spel, och Martin har ett försprång på 24 poäng. Hamnar de på lika många poäng så vinner Bagnaia, tack vare sina tio segrar mot Martins tre.
En seger på lördag garanterar Martin årets titel genom 12 poäng och samtidigt ta minst tre poäng från Bagnaia. Även om spanjoren slutar tvåa och Bagnaia trea så säkrar han mästerskapet.
Däremot, om Martin slutar trea till åtta på lördag måste Bagnaia köra in minst två placeringar bakom honom, för att spanjoren ska slippa ta slutkampen till söndagen.
Oavsett vad som händer i sprinten, skulle en pallplats för Martin på söndag garantera att han vinner MotoGP-mästerskapet.
Martin har varit på prispallen samtliga race som han avslutat den här säsongen, förutom två; fyra i Austin och 15:e i Misano.
Men, de förare som Bagnaia kan få hjälp utav är lagkamraten Enea Bastianini och framtida teamkamraten Marc Marquez, är inte några stjärnor på Circuit de Barcelona-Catalunya. Marquez anser att den är bland hans två sämsta, ihop med Sepang, där han kraschade och tog sig in på en 12:e plats. Bastianini rankar den som hans sämsta bana. Fram med popcornen, och håll i hatten. Det lär bli åka av.
Eyes on the lights!
Ps! Ett julklappstips
Ett MotoGP Videopass + Timingpass.
Visst, det kostar 2500 kronor men är värt varenda krona. Från tidiga tester fram till säsongsfinalen och avslutande test får du ta del av nyheter, vad som händer bakom kulisserna, intervjuer, depåreporter, förhandssnack, videos som förklarar tekniken och reportage. Allt som ett MotoGP-fan kan önska sig.
Du hittar det här:
www.motogp.com