Big in Japan

Vi som dansade under 80-talet minns "Big in Japan". Det tyska synth-popbandet Alphaville debutsingel från 1984. Samma år axlade Eddie Lawson manteln efter Kenny Roberts pensionering från GP-racing i Yamahas fabriksteam. Och, Honda gick över till V4-motor. Nu väljer även Yamaha den vägen framåt.

Den främsta rivalen till Lawson och Yamaha inför 1984 var den regerande mästaren Freddie Spencer på Honda, som det året introducerade en ny maskin som drevs av en V4-motor. Den grymt snabba enkelvevs V4 NSR500, med experimentell underliggande bränsletank, gjorde därmed sin debut i GP500.

Lawson som körde sin andra säsong i kungaklassen vann säsongspremiären i Sydafrika samt de efterföljande racen i Spanien, Österrike och Sverige. Steady Eddie som han kallades levde upp till sitt smeknamn med fyra segrar och fyra andraplatser och körde hem sin första GP500-titel på en Yamaha.

Så, vad hände med Spencer? Barnsjukdomar följde med Hondas nya V4 och Spencer var skadedrabbad under inledningen av säsongen. Därmed släcktes hoppet om att försvara titeln, och han slutade fyra totalt.

20 år senare inträffade det första mötet mellan Valentino Rossi, Yamaha och YZR-M1. Motorn han valde bland de prototyper han först testade var den Rossi kallade en "sweet" motor. Ordet han använde för att beskriva känslan av motorn. Följsamheten som blev signifikativt för Yamaha i MotoGP. Rossi vann fyra mästerskap under sju år med M1:an.

Bakgrunden då till Yamahas nya motor var att det hade varit ett antal problem under säsongen innan. Chassit var mycket bra och hojen hade utmärkt hantering, men det största utvecklingsproblemet var kopplat till motorn och dess kraftutvecklingsegenskaper. Yamaha producerade den mjukare och något skonsammare kraftutvecklingsegenskaper som avsevärt förbättrade bakhjulsgreppet. Införandet av radfyran med crossplane vevaxel för 2004 M1 löste många av problemen med en unik vevaxellayout som skiljer sig från traditionella radfyror - med kolvarna arrangerade med 90-graders intervall. Väldigt enkelt förklarat.

 

Fem tillverkare med V4

När Suzuki drog sig ur MotoGP 2022 var de bara två japanska tillverkare i mästerskapet, och Yamaha stod ensam kvar med en radfyra. Det fram till mitten av september när teamchefen Lin Jarvis meddelade det som många spekulerat kring, att även Yamaha kommer att satsa på en V4-motor.

Nyheten att det inte är ett nytt projekt kommer inte som en överraskning.

Utvecklingsarbetet har pågått under en tid, och vi kanske redan under nästa säsong får se frukten av det arbetet på banan. Ett stort steg bort från vad som har alltid varit ett kännetecken för Yamahas racingprogram, där den typen av motor alltid har gynnat den bredare konfigurationen för sin mjukare kraftleverans, något som har fungerat bra med den förarvänliga kurvhastigheten. Men, med utvecklingen av aerodynamiken som bidragit till en grundläggande förändring i hur MotoGP-motorcyklar presterar så har M1 hamnat i kölvattnet. Därför var ett skifte till den snabbare, mer aggressiva V4:an oundviklig och ett naturligt steg inför regeländringarna till 2027 där man bland annat går till 850 kubik. En nystart för samtliga team.

Lin Jarvis förklarade under en intervju med Motogp.com:

-Under de senaste åren har vi sett många, många tekniska utvecklingar inom den här sporten och när Suzuki valde att hoppa av så har vi varit den enda tillverkaren som finns kvar med inline-fyran.

Han framhåller dock att den motorn fortfarande har gott om kapacitet att utvecklas och förbättras.

-Men när alla konkurrenter använder V4, och nu när vi tittar mot 2027 års nya regler, är det viktigt för oss att till fullo förstå potentialen hos en V4 kontra radfyran. Utifrån det tog vi för en tid sedan beslutet att starta projektet.

 

Dreamteam av ingenjörer

Som sagt, rykten har florerat under en tid om förändringens vindar inom Yamaha och de betydande innovationer som inrättats kopplat till ingenjörsstruktur.

Den japanska tillverkaren anlitade redan 2022 Luca Marmorini, tidigare F1-ingenjör hos Ferrari och Toyota. Han spelade sannolikt en nyckelroll i det strategiska beslutet att överge den traditionella fyrcylindriga radmotorn till förmån för V4. Därtill anslöt sig Max Bartolini, tidigare teknisk direktör på Ducati, i början av året.

Och, till nästa säsong har Yamaha ett satelitteam med rutinerade förare som Miguel Oliveira och Jack Miller, förutom sina fabriksförare Fabio Quartararo och Alex Rins.

Teamet har också använt veteranen Andrea Dovizioso (före detta Ducati-föraren) i tester och är på gång att värva den nuvarande Tech3-föraren Augusto Fernandez som testförare. Ett gäng som alla förutom Fabio har gedigen erfarenhet av V4-motorer.

 

Skillnader mellan radfyra och V4

Väldigt enkelt förklarat så är en V4-motor mycket smidigare, mer styv och stark jämfört med en 4-cylindrig radmotor. V4-motorer tenderar att generera mer kraft, det handlar i första hand om kortare, starkare vevaxlar i V4-motorer, som minskar risken för vridning av vevaxeln. Genom att öka varvtalet kan mer kraft hämtas från en V4-motor. Designen hos en V4 och speciellt mellan 90 och 60 graders vinkel reducerar vibrationerna i stor utsträckning. V4-motorns vevhus ger också ett effektivt luftflöde, som ett resultat minimeras pumpförlusterna och det mesta av energin som genereras av förbränningen når hjulen. Därtill är V4-motorn smalare än en radmotor, vilket gör den lättare att integrera i ett chassi.

 

Yamaha V4 till 2025…

Den exakta tidslinjen för att sätta den nya motorn i en hoj och ut på banan är inte spikad, men Jarvis menar att teamet mycket väl kan behöva vara beredda att offra minst en säsong av prestationer för att helt kunna ringa in sin nya produkt.

Ett stort regelskifte och minskning av cylindervolymen från 1000 till 850 kubik från 2027 vore rätt tidpunkt, samtidigt har Yamaha begränsad erfarenhet av att köra en V4-motorcykel och därmed är en tidigare ankomst att föredra i syfte att komma i gång. Motorn håller redan på att testas i bänk och när den är klar med hållbarhetstestning kommer teamet att ta ut V4-motorcykeln för tester på bana. Nästa steg är att byta ut motorcykeln när den är snabbare än den nuvarande radfyran.

Jarvis menar att test på banan inte är så långt borta, och baserat på utvecklingen kan vi få se den in action i mitten av 2025.

Det kommer att bli oerhört spännande att följa Yamahas utveckling framåt, och se vad Team Blue kan åstadkomma med en ny typ av kraftkälla.

Nu väntar en tävlingshelg på hemmaplan på Motegi. Ifjol vann Jorge Martin, följd av Pecco Bagnaia och Marc Marquez söndagens race. Och, Fabio Quartararo tog in sin Yamaha på en tionde plats. Även om allt drama kommer att handla om Jorge och Pecco så hoppas jag att Fabio och Yamaha kan få en riktigt fin helg.

Eyes on the light!



LÄS TIDIGARE KRÖNIKOR HÄR


Mästaren Quartararo hyllar #46 under säsongens sista lopp på Valencia. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.

 


Yamahas kronprins Fabio Quartararo vann VM-titeln 2021, samma år som legenden Valentino Rossi tackade för sig efter 26 säsonger inom MotoGP. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.

 

 


Banan i Valencia i ett hav av gult för att tacka Valentino Rossi, sju titlar i kungaklassen varv fyra med Yamaha. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.