Nåja, vad är väl en ett race i MotoGP… det kan vara dötrist och långtråkig och alldeles... alldeles underbart! En väldesignad bana kan skapa spännande och oförutsägbara lopp. Andra banor kan leda till trista race, i karavan. Layouten formar såväl intensiteten, testar förarnas förmågor, utmanar teamens tekniska kunskap samt ökar publikens upplevelse.
Inför projektet att bygga en racingbana prioriteras förarens säkerhet genom breda avåkningsområden, ordentliga skyddsräcken och noggrant designade kurvor som minimerar riskerna i sektioner med hög hastighet och kraftiga bromszoner.
Layouten påverkar direkt hur loppen utvecklas, och utmanar förarnas förmåga att anpassa sig till ändrade greppnivåer, bromspunkter och däckhantering.
Banor med långa raksträckor, skarpa bromszoner och inbjudande kurvor för omkörning uppmuntrar till fler kamper. Omvänt så leder banor med många snäva kurvor och begränsade möjligheter till att köra om ofta till processionslopp, där startpositionen spelar en än mer avgörande roll. Det minskar energin i striderna och gör loppen dötrista och långtråkiga.
Som Valentino Rossi en gång sa: Omkörning är den viktigaste delen av vår sport.
En blandning av snabba och flytande kurvor samt tekniska avsnitt sätter förarnas färdigheter på prov från hantering av motorcykeln till bromskontroll och acceleration.
Och, olika banor betonar olika färdigheter. Sachsenring är en teknisk bana med många kurvor och chikaner som kräver stor skicklighet att ta kurvor och att ge exakt gaskontroll. Mugello som är en snabb bana med långa raksträckor och snabba kurvor belönar rå hastighet, acceleration och slipstreaming-taktik. Detta såg vi prov på när Enea Bastianini tog andraplatsen från Marc Marquez i somras inför målgången.
En väldesignad MotoGP-bana inkluderar flera områden för omkörningar, till exempel Sepang och Circuit of the Americas med långa raksträckor som leder in i snäva kurvor eller hårnålar.
Banlayouten och dess egenskaper påverkar även inställningen av motorcykeln; fjädring, val av däck och aerodynamik. Snabba banor kräver en setup som prioriterar topphastighet och stabilitet. Tekniska banor kräver smidighet och utmärkt bromsprestanda. Variationer som lägger till ett strategiskt element då teamen arbetar för att hitta den optimala balansen mellan hastighet och kontroll.
Banor med höghastighetskurvor och långa raksträckor tenderar att slita ut däcken snabbare, som till exempel Silverstone med sina långa, snabba sektioner. Mer tekniska banor med täta bromszoner kan i större omfattning belasta bromsar och påverka bränsleförbrukningen. Utformningen av en bana måste även ta hänsyn till lokala väderförhållanden.
En innovativ bandesigner kan tänja på gränserna och introducera nya utmaningar, som de dramatiska höjdförändringarna på Red Bull Ring.
Bandesignern Herman Tilke
Herman Tilke är en tysk bandesigner, arkitekt och före detta racerförare som sedan 1997 har bidragit till tio nya F1-banor och flera ombyggnationer av befintliga banor som även används i MotoGP. När banorna anpassas för MotoGP justeras ibland kurvornas radier och avåkningszoner för att passa tvåhjuliga fordon bättre.
Exempel på hans arbete inkluderar A1-Ring (som blev Red Bull Ring 2004) och Circuit of the Americas, båda kända för sina utmanande höjdskillnader och tekniska sektioner. Bland de spanska banor han arbetat med finns Aragón Motorland och Circuito de Jerez - där han genomfört säkerhetsuppgraderingar och anpassningar.
Senast i Thailand kördes tävlingarna på en Tilke-bana, Chang International Circuit i Thailand, och till helgen väntar Sepang International Circuit i Malaysia som var ett av hans första stora projekt från 1999.
Tilkes banor för MotoGP kännetecknas av en kombination av säkerhet, variation i kurvor och tekniska utmaningar, som ger en dynamisk racingupplevelse. Och, höjdskillnader adderar komplexitet i både kurvtagning och bromsning, vilket ställer höga krav på förarnas skicklighet.
Tilke designar ofta med långa raksträckor följt av skarpa svängar, vilket skapar goda omkörningsmöjligheter och bidrar till spännande lopp. Komplexa kurvor, chikaner och snäva hårnålar gör racingen mer engagerande och öppnar upp för felmarginaler, vilket uppskattas av publiken.
Men, trots att Tilke strävar efter att skapa flyt och säkerhet i sin banutformning, får hans layout emellanåt kritik från både MotoGP-förare och fans.
Kritik mot Tilke
Kritiker menar att Tilkes banor saknar karaktären, utmaningen och det naturliga flödet som de mer traditionella banorna erbjuder, som Phillip Island och Mugello. Hans design uppfattas mer anpassad för F1 med återkommande inslag som långa raksträckor som slutar i skarpa hårnålar. Balansen mellan tekniska och snabbflytande sektioner kan kännas som förutsägbar, och stort fokus på säkerhet genom breda avåkningszoner minska enligt en del förare känslan av att köra på gränsen och få möjlighet att nyttja sin skicklighet.
Trots att långa raksträckor och kraftiga bromszoner utformats för att främja omkörningar så har en del av Tilkes banor kritiserats för att vara för smala eller svåra att köra om på i vissa sektorer. På Circuit of the Americas och Aragón upplever förare att vissa kurvor begränsar möjligheten till omkörning och kan störa racets rytm. Många MotoGP-fans anser att banutformningen, med breda raksträckor, skarpa hårnålar och där avåkningszoner och tunga bromspassager mer är anpassade för bilarnas behov snarare än den smidighet och det flöde som är idealiskt för MotoGP.
Ytskikt, särskilt vad gäller grepp och underhåll, är en annan återkommande kritik. På Circuit of the Americas, till exempel, har förare uttryckt oro över ojämna ytor som påverkar stabiliteten och däckslitaget på motorcyklar. Även om detta till viss del beror på underhåll, pekar vissa kritiker på designen som bidragande faktor.
Iannone tillbaka
Spännande ska det bli, oavsett bana, att återse Andrea Iannone på en Ducati. Han ersätter Fabio di Giannantonio i VR46 under de två sista tävlingarna, Malaysia och Valencia. Giannantonio har valt att avbryta säsongen för att genomgå en operation av en svår axelskada. Det var fem år sedan som Andrea Iannone körde MotoGP, då för Aprilia. Han tog sig tillbaka och kör World SBK efter att han avtjänade ett fyraårigt straff för dopningsbrott – vilket infördes retroaktivt från den GP-helgen i Malaysia 2019. Vilket sätt att sluta den cirkeln.
Totalt kör titelutmanarna om 74 poäng, och så här såg det ut ifjol efter Malaysia respektive Valencia.
Martin tvåa och Bagnaia trea i sprinten. Martin fyra och Bagnaia trea, söndagen.
Martin vann sprinten och Bagnaia femma. Bagnaia vann och Martin kraschade.
Det kan inte bli mer spännande än så här.
Eyes on the lights!
Banan i Malaysia designade Hermann Tilke redan 1999. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.
Alex Marquez, Enea Bastianini och Pecco Bagnaia på podiet i Malaysia 2023. Foto: FIM/Lukasz Swiderek.
Hermann Tilke är mannen bakom flera banor inom både MotoGP och F1. Foto: Tilke Engineers & Architects.