Det blev märkbart tomt när Valentino Rossi lämnade MotoGP, trots uteblivna resultat mot slutet av karriären. Genier som Rossi, och Marquez, kommer på sin höjd en gång per decennium. Nu har 19-åriga Acosta anlänt. Redan under det 12:e varvet tog sig spanjoren förbi Marc Marquez, som låg fyra. En supertalang på banan, som dessutom kan roa media och publik vid sidan av. Precis som Rossi.
Pedro Acosta föddes när Rossi tog sin fjärde titel i MotoGP 2004, och var nio år när Marc Marquez vann sin första titel i kungaklassen. 19-åring gammal är han nu i sin karriär den mest framgångsrika föraren någonsin. Den yngsta världsmästaren i både Moto3 och Moto2, samtidigt som han är den enda föraren i modern tid som vunnit båda titlarna under de tre första åren av sin GP-karriär. Jag har följt hans smått osannolika resa från debuten 2021, där han tog andraplatsen i Qatar för att två veckor senare kontra med en seger på Losail International Circuit. Från depå-start! Milt uttryckt så är det något magiskt kring den unga spanjoren. Man häpnar. Redan under fredagens fira träning dansade han runt med sin hoj, skrapade knän, armbågar och axlar. Och, vi bjöds även på en typisk Marc-räddning i en högerkurva. Tonåringen avslutade passet med en magnifik tredje snabbaste tid. 0,071 sekunder efter Jorge Martin och 0,024 sekunder efter rutinerade farbror Aleix Espargaró. Detta efter att ha tillbringar tio träningspass på sin KTM RC16. Senare tog unge Pedro sig direkt till Q2, där han satte åttonde tiden. Samma placering blev det i sprintracet samma dag. Under de första varven på söndagen tog han sig förbi ett gäng förare likt en Pac-Man, för att komma i kapp den främre gruppen med Binder och Marc Márquez. Listan över förare som Acosta passerade är minst sagt imponerande; Maverick Viñales, Álex Márquez, Fabio Di Giannantonio, Enea Bastianini och #93. Acosta är enormt duktig på omkörningar, något han framför allt visade i Moto3. Det märktes tydligt att han trivs ypperligt att vara tillbaka på en GP-maskin av prototypmodell för första gången sedan 2021. Hojarna i Moto2 använder gatumotorer så de har inte styvheten som en riktig GP-hoj. Acosta var nöjd - känslan med framdäcket och att han kunde attackera precis som rookie i Moto3. Full fart framåt, för att i sista stund få stopp på maskinen. Så snyggt det var att se hur han på varv 12 gled förbi Mästar-Marquez, som låg fyra. Men, ett misstag ett och ett halvt varv senare tvingade Acosta att lämna tillbaka positionen och därefter föll han tillbaka till en nionde plats efter att ha bränt bakdäcket. När Acosta pratade med spansk media om debuten i högt tempo men som sedan avtog, sa han: Det här är som när du förlorar din oskuld. Allt verkar gå bra, och då krånglar man någonstans. Som att lyssna på en ung Valentino Rossi. MotoGP behöver en spjuver i depån som kan köra hoj ute på banan. Jorge Lorenzo sa inför premiären att Acosta är nästa stora MotoGP-mästare, och efter premiären är det nog inte många som tvivlar. Han har talang, är disciplinerad, jobbar målmedvetet, utmanar sig själv och får körningen att se löjligt enkel ut. Utanför banan är han en supertrevlig kille, ödmjuk, spontan, jordnära och rolig. Hela paketet. Som Rossi. Efter första säsongen i Moto3 fick han erbjudande om att gå direkt till MotoGP, men valde att tacka nej med följande motivering: Saken är att jag är 17 år och jag måste lära mig mycket. Jag tror att Moto2 kommer att hjälpa mig att göra färre misstag, att vara mer fokuserad, att vara lite mer professionell. Där och då fick han ett gott råd från Casey Stoner, som sa att det viktiga inte är att vinna i de mindre klasserna, det viktiga är att komma förberedd till MotoGP och försöka vinna där. Nu vann han de mindre klasserna, han ser ut att komma förberedd till kungaklasen och han lär försöka vinna i år. Precis som genierna Rossi och Márquez så är Acosta supersmart, så han lär sig också supersnabbt. Han var 100 procent ärlig med att när han kom till första kurvan i Qatar så letade han överallt för att se vad de andra förarna gjorde. Allt han lärde sig under sprinten använde han under söndagens race och som han själv sammanfattade det: På 21 varv gjorde jag bara ett eller två misstag, igår (läs: sprinten) gjorde jag många fler misstag på 11 varv. Att konservera däck är något Acosta kommer att kunna hantera om si så där fem race in i säsongen. Samtidigt vet han att fansen älskar en fighter. Inga mesar vinner race. Hans förmåga att anpassa sig och tävla på den här nivån samt att kunna bjuda publiken och media på en show – det ger en tydlig vink om vad som väntar runt hörnet. Eyes on #31!
19-åringen dansar med sin MotoGP-maskin. Foto: Lukasz Swiderek.
Pedro Acosta in action ombord sin KTM RC16. Lukasz Swiderek.
Media tillhör livet som MotoGP-förare, men han känner ingen press. Lukasz Swiderek.