A star in the making

Inför helgens tävling på Sepang International Circuit i Malaysia, så leder Pedro Acosta med 63 poäng före Tony Arbolino och med tre race kvar och 75 poäng att fördela, kan Pedro knyta ihop säcken. Om Acosta slutar bland de fyra bästa tar han hem världsmästartiteln i Moto2. I bagaget har unga Acosta redan en titel i Moto3, som han bärgade under sin rookie-säsong. Här är historien om den spanska supertalangen från den lilla fiskebyn Mazarrón.

När jag för snart 20 år sedan växlade över från F1 till MotoGP så följde jag endast kungaklassen. Det var först 2018 som nyfikenheten väcktes för Moto2, och Moto3, i samband med tävlingarna i San Marino där Moto2-föraren Romano Fenati under pågående race tog tag i Stefano Manzis bromsspak. What!?

Jepp, de båda förarna kämpade i en kurva och gick av banan innan de hittade tillbaka till racinglinjen. Då sträcker sig Fenati över Manzis maskin och klämmer till på bromsen i ett uppenbart försök att få Manzi att tappa kontrollen. Fenati lyckades. Manzi höll sig upprätt, men kraschade strax efter det fullständigt galna tilltaget.

Självklart fick Fenati svart flagg, blev diskvalificerad samt straffad i de två följande loppen. Lika självklart fick han kort därpå sparken från sitt team Marinelli Snipers. Säsongen 2019 var det tänkt att Fenati skulle köra för MV Agusta i Moto2, men den planen sprack och Fenati återvände till Moto3 2019 – där han idag kör.

Det visade sig snabbt att Moto2 och Moto3 bjuder på en rejäl dos spänning!

Som jag skrivit tidigare så är det är i dessa klasser som framtidens toppförare skolas in. Och, att kunna följa framtidens stjärnor från start är fantastiskt roligt, dramatisk och intressant. Man lär verkligen känna ungdomarna innan de tar steget upp i kungaklassen. En som kommer att ta det steget till nästa säsong är Moto2-föraren Pedro Acosta. En klar favorit sedan 2020. Den förare som för mig kan fylla tomrummet och spåren efter Valentino Rossi. Acostas förebilder heter dock Casey Stoner och Kevin Schwantz.

Den spanska föraren firade sin 19-årsdag den 25 maj, och har redan hunnit utföra stordåd på racingbanorna världen över - och skrivit in sig i historieböckerna.

Under sin debutsäsong i Moto3 tog han hem titeln endast 17 år gammal. Den näst yngsta mästaren någonsin - efter Loris Capirossi som var en dag yngre.

I sitt första lopp för Red Bull KTM Ajo-teamet i Qatar slutade han på andra plats, och blev en av en handfull förare som lyckats ta en pallplats i debuten.

Han blev historisk efter den andra tävlingen i Doha där Acosta blev den första förare någonsin om att vinna ett Moto3-race från en depåstart. Från depåstart. Helt galet. Tonåringen blev även den första föraren i GP-historien att hamna på pallen i de fyra första loppen under sin debutsäsong.

 

Underbarn med arbetsmoral

Trots hypen runt honom är Acostas fötter väl förankrade på jorden. Han har en naturlig och genuin framtoning, med en räv bakom örat. En spjuver. När han intervjuas efter en pallplats tittar han alltid bort mot teamet och skickar ett varmt ödmjukt tack. Anspråkslös, respektfull och mogen.

Pedro är uppvuxen med två äldre systrar, utan ekonomiska privilegier i en arbetarklassfamilj. Hans farfar och far har varit fiskare, med läger i hamnen i Mazarrón i sydöstra Spanien, och mamman lagade mat i den skola som Pedro gick i. 

Fem år gammal fick han en motocross av sin pappa, och tidigt fick han smeknamnet Hajen, passande för en son till en fiskare. Moto3-världsmästaren fick senare i karriären en kurva uppkallad efter sig på Cartagena-banan i Murcia, som har formen av en haj.

Under åren som följde körde han i olika klasser och vann i Minibikes, MiniGP och MaxxiGP. Som 13-åring vann han FIM CEV PreMoto3 Championship 2017. Året efter tävlade han i Moto3 Junior World Championship för att 2019 ta Red Bull Rookies Cup med storm med en andra plats totalt. Säsongen efter körde Acosta hem titeln i samma mästerskap. Och som sagt, 2021, blev han världsmästare i premiärsäsongen i Moto 3.  

Året efter tog han ifjol steget upp till Moto2, och första segern kom i Italien. Han blev därmed den yngsta segraren i klassen någonsin, och tog det rekordet från Marc Marquez. Efter att ha missat två omgångar på grund av ett brutet lårben efter en träningsolycka och fyra DNF (Did Not Finish) så slutade han på femte plats totalt 2022. Under säsongen kunde vi dock se prov på hans starka psyke. Att aldrig ge upp. Till exempel när han efter benbrottet kom till Silverstone på kryckor och tog sig upp på prispallen som trea. Det är få förare som kan starta långt bak på gridden och varje gång ändå vara med i slutstriden om segern. I Australien tappade han hojen under sighting lap och fick starta sist. Men, han tog sig i mål som nia innan loppet rödflaggades på grund av oväder. Det är något magiskt runt Pedro Acosta som är svårt att förklara. Eller som Yamaha-föraren Franco Morbidelli uttryckte det efter Pedros entré i Moto3: Pedro har något speciellt, vi har aldrig sett någon som han. Det vi ser från honom är något annat, det är tydligt.

 

En lagspelare

Hans stallchef och mentor, Aki Ajo, har förklarat att talang går långt utöver vad en förare kan göra med sina handleder, fingrar och kroppsvikt. I en intervju förra året ramade Ajo in vad som utgör en äkta racingtalang i tre steg.

Steg 1: Det börjar i barndomen när familjen och barnet växer i sin passion och engagemang för sporten tillsammans.

Steg 2: Den semiprofessionella etappen där föraren kör en serie som Red Bull MotoGP Rookies Cup. Här testas familjens förmåga att ta ett steg tillbaka och låta professionella tränare och mekaniker arbeta med deras barn.

Steg 3: När föraren är nära att bli vuxen börjar du se fullständig talang, som inte bara handlar om att köra fort på motorcykeln, arbeta hårt eller ha blick för att köra. Det viktigaste är grundläggande utbildning och attityd. Detta inkluderar familjen och människorna runt dem, de som följer dem hela tiden, som på något sätt håller dem under kontroll. Ett fortsatt lärande och att vara angelägen om att ta till sig råd.

Ett kvitto på Pedros ödmjuka och mogna sida kan vi se under intervjuer efter race och i artiklar. I en intervju sa han så här om sitt team: Aki Ajo har en förmåga att kunna se och uttrycka saker, och att dra skämt för att ta bort pressen från mig. Det finns talang hos mina mekaniker, med vilka jag kan gå ut och äta middag och skratta med. Min teamchef Alberto Lotti förstår verkligen hur jag uttrycker mig och att jag måste vara lugn för att köra snabbt. Detta är inte från min talang, utan den talang jag har omkring mig.

Acosta valde att stanna kvar i sin hemstad Murcia i stället för att flytta till Andorra som många GP-förare väljer att göra. I en intervju har han sagt ” Om jag vill bli något stort kan jag inte flytta för jag kommer att tappa bort mig... jag är lite i en bunker här hemma. Ingen stör mig på gatan för alla känner alla, jag är osynlig, en normal person”.

19-åringen är killen som med ett leende skriver autografer och ställer upp på selfies med fans. Och, trots sin ålder hanterar han media utifrån perspektivet att hjälpa sporten att växa under sin resa mot toppen. Och Pedro Acosta är på god väg. Nästa säsong tar han steget upp till kungaklassen med GasGas Factory Racing Tech3. Stallkamraten heter Augusto Fernandez, Moto2-mästaren från 2022. Jag tror att det blir perfekt för Pedro att lära känna MotoGP-maskinen där under en säsong innan han flyttas upp till KTM:s fabriksteam till 2025. Moto3-titeln kom första säsongen, och mest troligt kommer nu Moto2-titeln i år, under hans andra säsong. Kanske redan till helgen. Skulle inte bli överraskad om han kör hem MotoGP 2026, efter tre år.

Eyes on the lights!

 

Läs tidigare: "statistik, styrkor och svagheter"


Annika jobbar på MC-Folkets redaktion, och ett av hennes stora intressen vid sidan av arbetet är motorsport i allmänhet och MotoGP i synnerhet. Motorintresset väcktes när hon var nio år och följde Ronnie Peterson i F1.

I början av 2000-talet jobbade Annika som motorsportjournalist på Sportbladet/Aftonbladet, och blev helt förtrollad av MotoGP. I denna blogg delar hon med sig om tankar kring kungaklassen, samt Moto2 och Moto3, inför tävlingshelgerna. Åsikterna är skribentens egna.



Han kom till start på kryckor och tog tredjeplatsen på Silverstone 2022. Foto: KTM press.



Full fokus framåt, en mästare av omkörningar. Foto: KTM press.



Nästa år kör Pedro för GasGas i MotoGP. Foto: KTM press.