Inspirerad körning och bankörning på el

El är definitivt inte fel när körningen blir inspirerad eller när hornen växer fram på bankörningen. Men det finns också stora skillnader mellan olika elmotorcyklars förutsättningar, så det gäller att kunna anpassa körningen efter elmotorcykelns förutsättningar.

När en elmotorcykel ställs inför extremare användning ställs även dess egenskaper på sin spets där nackdelar kan bli fördelar medan fördelar kan bli till nackdelar.  Bankörning är en typ av användning som kan lyfta fram och förstärka en elmotorcykels olikheter, men det är även skillnad mellan olika banor. På en mindre bana som Ring Knutstorp utanför Helsingborg kan en elmotorcykel ge stora fördelar medan den som ger sig på Nordschleife på Nürburgring sannolikt får problem. 

Egenskaper kan tiofaldigas och fördelar kan bli nackdelar

Vid bankörning gör elmotorcykelns avsaknad av växlar det enklare att fokusera på spårval och med det höga vridet oavsett varvtal har man alltid rätt växel ut ur kurvan. Skillnaden är stor jämfört med att köra en bensindriven motorcykel och kan nästan ge känslan av att man fuskar när man drar iväg med full effekt ut ur kurvan. Men eldriftens baksidor kan också förstärkas.

På bana pendlar man ofta mellan full effekt och full inbromsning. För en elmotorcykel med 100 hk innebär full effekt att elförbrukningen kan tiofaldigas räckvidden bara blir en bråkdel jämfört med körning på gatan. Därför blir möjligheten att ladda snabbt i depån väsentlig för att inte säga kritisk. Likaså får inte loppen vara för långa. En elmotorcykels möjliga effektuttag är inte konstant utan sjunker när batteriets laddnivå blir låg. Ett stort batteri kan förstås lindra dessa bekymmer rejält, men batterier väger som regel kring 5 kg per kWh så ett större batteri innebär även ökande barlast.

Hur länge räcker toppeffekten?

Elmotorns två olika effektangivelser (beskrivs i del 12 - Blir det billigare försäkringar med eldrift?) med en tillfällig toppeffekt och en lägre kontinuerlig effekt över tid riskerar också att bli en nackdel på en lite större bana med fler högfartspartier. Men det skiljer också stort mellan olika elmotorcyklar. En enklare elmotorcykel klarar kanske sin maxeffekt mindre än en minut innan den blir för varm och tvingas minska på effekten för att inte bli överhettad. En annan elmotorcykel klarar kanske att ligga på maxeffekt i 5-10 minuter i streck innan samma sak sker, men det finns även elmotorcyklar som anpassats för bankörning och har anpassade kylsystem som gör att de faktiskt klarar att leverera höga effekter under lång tid. Exakt var gränsen går varierar alltså stort mellan olika elmotorcyklar, men beror också mycket på banans utformning och andel högfartspartier.

Baksidan med mer avancerade kylsystem och bananpassning är att det även innebär mer komplicerade elmotorcyklar som kan kräva mer underhåll och vara dyrare att köpa och köra. Det vill säga egenskaper som inte är lika önskvärt på gatan där de mer avancerade systemen sällan behövs. Så precis som med bensindrivna motorcyklar handlar det om att kompromissa med olika önskvärda egenskaper beroende på användningsområde, även när det körs på el.

Zero SR/F är en elmotorcykel vars fördelar ökar på en bana som Ring Knutstorp, men som sannolikt skulle få svårigheter på en bana som Nürburgring. Foto: Zeromotorcycles.com

 

Energica EVA Ribelle är en elmotorcykel med aktiv kylning och ett extra stort batteri som gör den bättre lämpad för bankörning än de flesta andra elmotorcyklar. Foto: Energicamotor.com.