Arbetet med Sveriges infrastrukturplanering är i full gång och nationell plan kommer presenteras nästa år. Men trots att hundratusentals svenskar dagligen använder motorcykel för transport syns mc-föraren knappt i trafikplaneringen.
Sveriges Motorcyklister (SMC) är en ideell organisation med 65 000 medlemmar som tillsammans kör 80 procent av alla mil som körs av motorcyklister under en säsong i Sverige. Vi vill lyfta vikten av att inkludera motorcyklar i nationella, regionala och lokala infrastrukturbeslut. Det är dags att mc-förare får samma rättigheter och skydd som andra trafikanter. Dagens osynliggörande leder till bristfällig infrastruktur och sämre förutsättningar för säker motorcykelkörning.
Vi är en särskilt utsatt grupp i trafiken
Motorcyklister utgör en särskilt utsatt grupp i trafiken. Vi saknar den skyddande karossen som bilister har och riskerar svåra skador vid olyckor. I Sveriges infrastrukturplanering behöver myndigheter och Sveriges politiker inkludera åtgärder som skapar trygghet för MC-föraren och därmed även alla andra trafikanter.
Därför föreslår Sveriges Motorcyklister att:
Prioritera vägunderhåll eftersom korrekt friktion är avgörande för tvåhjuliga fordons säkerhet, men även viktigt för alla andra fordon. Grus, ojämna vägar och snabellagningar i rondeller är direkt livsfarliga för motorcyklister.
Trafikverket måste sluta använda dammbindning, som gör vägen glashal, på vägar som används av motorcyklister och istället fokusera på säkra och hållbara lösningar.
Obligatoriskt underglidningsskydd på vägräcken införs, vilket kan vara skillnaden mellan liv och död för en motorcyklist.
Individens eget ansvar är viktigt för säkerheten på våra vägar. Men för motorcyklisten måste man få vara trygg med att skyddskläderna och MC-hjälmen man köper uppfyller alla nödvändiga säkerhetskrav. Vi föreslår att en myndighet får ansvar för tillsynen av mc-kläder och mc-hjälmar på den svenska marknaden, så att skydden man köper uppfyller alla krav.
Vi vill bidra till en säkrare trafik
Vi som kör tvåhjulingar har en stor kunskap om landets vägar, men för att kunna vara med och bidra till en ännu mer trafiksäker miljö måste vi ha tillgång till relevant olycksstatistik. Tidigare hade SMC tillgång till STRADA, Transportstyrelsens olycksdatabas, vilket gjorde det möjligt att identifiera farliga vägsträckor och föreslå förbättringar. Sedan 2021 har civilsamhället utestängts från denna data, vilket försvårar vårt arbete med att förebygga olyckor. Denna begränsning måste tas bort så att vi kan fortsätta bidra till en säkrare trafik.
Motorcyklister har lika stor rätt som andra trafikanter att vistas i en säker och välplanerad trafikmiljö. För att detta ska bli verklighet måste vi inkluderas i trafikplaneringen, få välkontrollerad skyddsutrustning och säkrare vägunderhåll. Våra liv är lika värdefulla som någon annans, och det är dags att samtliga beslutsfattare agerar därefter.
Roger Berzell
Generalsekreterare