Rullgrus och annat på vägen - Vi förbereder oss.

SMC har i många år haft dialog med Trafikverket om svenska vägar, inte minst när det gäller rullgrus på asfalten. Vi fortsätter att ligga på myndigheterna om att god friktion är avgörande, inte bara för motorcyklister, utan för alla. SMC jobbar också med att vi hojförare ska vara förberedda på oförutsedda händelser. Det är vi som drabbas när det helt plötsligt ligger rullgrus i en kurva.

Många nya förare lägger stort fokus på tekniken. Det är förståeligt – att kunna hantera sin hoj med precision känns både tryggt och häftigt. Men tekniken är bara halva ekvationen. Den andra halvan? Den handlar om taktik – dina val i trafiken. Det handlar om att köra smart.

Våra MC-utbildningar bygger på just detta: att kombinera vad du kan göra med din motorcykel med hur och när du väljer att använda dina färdigheter. Det är där magin händer – i samspelet mellan hoj och huvud.

Ett konkret verktyg vi använder är ”åtta sekundersregeln”. Den hjälper oss att hela tiden ligga steget före. Om du inte ser vad som händer om åtta sekunder, till exempel i en kurva eller genom tät trafik – då är det dags att anpassa farten. Det ger dig tid att läsa av, reagera och fatta rätt beslut.

- Att köra defensivt betyder inte att alltid ligga och puttra i vägkanten. Det betyder att välja fart efter omständigheterna. Ibland snabbt, ibland långsamt, kommenterar generalsekreterare Roger Berzell. Det handlar också om att kunna placera sig rätt i körfältet, så att din planering håller i praktiken. 

På våra SMC-kurser tränar vi bland annat på att använda blicken på rätt sätt. När du ser långt fram med en mjuk blick upptäcker du faror i tid – både på vägbanan och i omgivningen. Ett rådjur i diket. Grus i kurvan. En bil som plötsligt svänger.

Genom att tänka längre fram, agera innan något händer och kombinera teknik med taktiskt tänk, minskar du risken för olyckor. Och det bästa av allt? Du får en tryggare, friare och mycket roligare upplevelse varje gång du ger dig ut på två hjul.


Nu växlar vi upp för att lyfta nästa generation motorcyklister!

02 juli 2025

SMC UNG är en ny arbetsgrupp inom Sveriges MotorCyklister, fylld av unga entusiaster mellan 17 och 30 år som vill göra skillnad på riktigt. Tillsatta av riksstyrelsen har de ett tydligt uppdrag: att ge unga inflytande, inspirera till engagemang och skapa plats för nya idéer i hela organisationen.

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

29 juni 2025

Sveriges MotorCyklister (SMC) är stolta över att vara en del av det europeiska initiativet 'Learn – Ride – Enjoy – Repeat', som drivs av branschorganisationen ACEM och internationella förbundet FIM. Tillsammans med utbildare från hela Europa har SMC varit med och tagit fram en ny instruktörsguide för avancerad MC-utbildning. Guiden lanserades den 27 juni 2025 under en presskonferens i samband med den klassiska MotoGP-helgen i Assen, Nederländerna.

Vad betyder EU:s Data Act för oss som kör motorcykel?

27 juni 2025

SMC deltog idag vid ett lunchseminarium med fokus på EU:s nya datalagstiftning, Data Act (EU 2023/2854), som börjar tillämpas fullt ut den 12 september 2025. Den syftar till att ge användare – både privatpersoner och företag – större kontroll över data som genereras av uppkopplade produkter, inklusive motorcyklar och tillhörande utrustning. En lag som kan förändra hur vi som motorcyklister använder vår teknik och utrustning. Den ger dig rätt att äga, kontrollera och dela data som genereras av din hoj och tillbehör som hjälmar, västar och appar.

Åk till toppen