Nu
visar Bilprovningens färska statistik för 2024 att det är fakta: motorcykeln är det bäst underhållna fordonsslaget på svenska vägar.
Av drygt 28 000 besiktade motorcyklar hade endast 11,8 % allvarliga brister som krävde ombesiktning. Totalt sett hade 23,4 % någon form av brist. Det är långt bättre än både personbilar (33,5 %) och tunga släp (53,8 %). Bland bilar var bromsproblem vanligast, medan tunga släp ofta hade omfattande tekniska fel – och 1,5 % fick till och med körförbud direkt vid kontrollen.
Men allra sämst i klassen är tunga bussar. Under 2024 besiktigades nästan 4 200 bussar över 3,5 ton – och hela 45,7 % hade brister. Det är en ökning med 12,5 procentenheter på bara tre år. De vanligaste bristerna gällde brandskydd och bromsar, alltså sådant som direkt påverkar säkerheten för både förare och passagerare.
Kontrasten är tydlig. Medan andelen tunga fordon med allvarliga fel ökar, visar MC-ägare motsatsen. De vanligaste bristerna på hojar är småsaker – felriktat halvljus, slitna däck eller reflexer. Det handlar inte om stora systemfel, utan detaljer som engagerade förare ofta fixar själva innan det blir ett problem.
Att köra motorcykel kräver ansvar – och det tar vi. Den här statistiken visar att MC-folket inte bara älskar att köra, vi tar också tekniken och underhållet på största allvar. Och det märks.
https://www.bilprovningen.se/press-och-media