Avrostning och KNIX - vad skall det vara bra till?

2024-05-30

Hej på Er alla i solskenet! Hojväder!!!

Provokation 1)
MC förare – har det visat sig – och många av dem går omkull i situationer där motorcykeln kunnat hjälpa dem helskinnade igenom händelsen.

Provokation 2)
Att köra motorcykel är ingen ’action-rulle’ irl.

Provokation 3)
Felaktiga beteendemönster etableras p g a tur eller t o m att vi kör med god marginal. Att agera i god tro! Motorcyklister - vet vi - regelmässigt reagerar fel.

Provokation 4)
Alla tvåhjuliga motorcyklar – oavsett utseende – styr, bromsar och accelererar efter samma principer. Glidare eller sporthoj: rätt körteknik är lika viktigt oavsett vad vi kör.

En motorcykel kan egentligen bara göra tre saker:styra, accelerera och bromsa.

Körtekniska kunskaper är nödvändiga liksom ’andra’ körtekniska förhållanden som vi behöver för att bli säkra förare. Hur uppfattar vi att vi har full kontroll då vi är ute och kör och njuter av körglädjen och hojens kapacitet?

Referens: Full kontroll – din guide till säkrare MC-körning

https://www.svmc.se/school/utbildning/full-kontroll/


AVROSTNING

Oavsett hur erfaren vi är så måste vi träna upp vår smidighet och färdighet på våren. Kroppen glömmer mycket under vintern, huvudet också.

Vinterdvalan kommer att ställa vissa krav på oss:

  • Repetera inbromsning till stillastående
  • Hitta rätt körställning
  • Extra uppmärksamhet skall läggas på de körtekniska momenten
  • Repetera riskmoment OBS! Bilisterna som missar och glömmer väjningsplikten på våren …t ex.
  • Bygg upp färdighet och kunskap på ett systematiskt sätt
  • VÅREN innebär att våra instinktiva felreaktioner är särskilt aktiva
Film: www.svmc.se/fullkontroll

Långsam och grundlig och tänkt att användas som självstudier för den som vill utveckla sin MC-körning

Instruktör vid Avrostningen i Timrå 240518

Mikael Andersson SMC Jämtland Instruktör vid Avrostningen 240518 i Timrå


KNIX

https://www.svmc.se/school/grundkurser/bkk_pa_gokartbana/