Mellan maj och september kommer ett antal beläggningsarbeten att genomföras i Västernorrland. Från mitten av maj bör du undvika att köra väg Väg 1035 Bredbyn - Höglandssågen då den kommer att rivas upp och förstärkas. SMC Västernorrland berättar här var och när vägarbetena pågår i vårt distrikt.
SMC Västernorrland har haft kontakt med Conny Olsson, projektledare för vägunderhåll på Trafikverket. Conny är motorcyklist och därför noga med att ge rätt information till motorcyklisterna som ska köra på länets vägar i sommar.
De arbeten som redovisas här är större arbeten som ger stor påverkan. Det handlar om dels beläggning, dels tankbeläggningar. Conny Olsson varnar motorcyklister för att köra på väg 1035 i sommar. Där handlar det om rekonstruktion av vägen samt beläggningsarbeten.
SMC rekommenderar motorcyklister att om möjligt undvika att köra på vägar medan någon form av tankbeläggning pågår och vänta tills allt grus är bortsopat.
Cirka 63 kilometer. Förstärkning och asfaltering.
Trafikpåverkan: Mycket stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt.
Arbetsperiod: Maj - September. Arbetena beräknas bli helt klara sommaren 2022.
Karta Kävstabron - länsgränsen Västernorrland/Jämtland
Karta Länsgränsen Västernorrland/Jämtland - Bispgården
9,6 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Mycket stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastigheten till väglaget.
Arbetsperiod: Maj - juli.
Karta väg 568 Matfors - Tunbyn
16 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Mycket stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastigheten till väglaget.
Arbetsperiod: Maj - Juli.
Karta Väg 665 Ripsand - Vägskäl 615
24 kilometer. Fräsning gammal asfalt och ny beläggning.
Trafikpåverkan: Mycket stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Nattarbete.
Arbetsperiod: Maj - September.
Karta E4, Torsboda - Fröland
3,8 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastigheten till väglaget.
Arbetsperiod: Maj - Juli
Karta Vägskäl 725 - vägskäl 734
2,3 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastigheten till väglaget.
Arbetsperiod: Maj - Juli
Karta Väg 725 grusväg - vägskäl 724
14,9 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastigheten till väglaget.
Arbetsperiod: Maj - Juli
Karta Väg 727 Älandsbro - Färjeläge - Överskog
5,9 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastigheten till väglaget.
Arbetsperiod: Maj - Juli
Karta Väg 733 Älandsbro - Överdal etapp1
Karta Väg 733 Älandsbro - Överdal etapp2
1,3 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastigheten till väglaget.
Arbetsperiod: Maj - Juli
Karta Väg 739 Högsjö kyrka
24,6 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastigheten till väglaget.
Arbetsperiod: Maj - Juli
Karta Väg 822 Nyadal - Torrom
3,3 kilometer. Fräsning gammal asfalt, ny beläggning och fläckvisa förstärkningsarbeten.
Trafikpåverkan: Mycket stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt.
Arbetsperiod: Maj - September.
Karta Väg 332 Lunde - Klockestrand
2,2 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastigheten till väglaget.
Arbetsperiod: Maj - Juli
Karta Vägskäl 825 - Vägskäl 746
8,8 kilometer. Fräsning gammal asfalt, ny beläggning och fläckvisa förstärkningsarbeten.
Trafikpåverkan: Mycket stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt.
Arbetsperiod: Maj - September.
Karta Väg 333 Svedje - Nyland - Kungsgården
22,3 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Mycket stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastigheten till väglaget.
Arbetsperiod: Maj - Juli
Karta Väg 90 Överbodvill - Näsåker
13,1 kilometer. Rekonstruktion av obundna lager och beläggningsarbeten.
Trafikpåverkan: Mycket stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal eller flaggvakt.
Arbetsperiod: Maj - September.
Karta Väg 1035 Bredbyn - Höglandssågen
Sommarens beläggningsarbeten, Trafikverkets hemsida.
Vad är en tankbeläggning enligt Trafikverket?
Tankbeläggningar är en beläggningstyp som innebär att stenmaterial och bindemedel sprids ut på vägen var för sig, utan att ha blandats ihop innan. Det finns två vanliga varianter som används: ytbehandling och indränkt makadam.
SMC rekommenderar motorcyklister att undvika att köra på vägar medan någon form av tankbeläggning pågår och vänta tills allt grus är bortsopat.
Ytbehandling
Vid en ytbehandling sprider man ut bindemedel över vägen. Sedan sprider man ut stenmaterial som täcker bindemedlet och slutligen vältar man ytan för att stenarna ska fastna och hamna rätt. De stenar som inte fastnat sopas senare bort. Det är viktigt att ha rätt mängd bindemedel och grus för att inte skapa blödningar. Entreprenören ska sopa tills allt grus är borta. Ibland sänks hastigheten under tiden. Tyvärr betyder ytbehandling ökad risk för stenskott och att man kör omkull i gruset. När allt grus är borta är vägen relativt ojämn och kan ha skrovlig yta. Efter en tid försvinner detta.
Indränkt makadam
När man använder beläggningen indränkt makadam läggs först ett tjockt lager av grov makadam. Sedan sprider man ut bindemedel som tränger ner i den övre delen av makadamlagret för att täta ytan och binda ihop stenarna. Därefter sprids ett tätande lager av stenmaterial och bindemedel. Liksom för ytbehandling är det viktigt att man sprider ut rätt mängd bindemedel och stenmaterial för att inte få problem med blödningar eller stenskott. Denna metod används främst på det mindre lågtrafikerade vägnätet.
Hur kan en tankbeläggning se ut?
Här är ett exempel från E45 mellan Malung och Mora.