Mellan maj och september kommer ett antal beläggningsarbeten att genomföras i Västernorrland. Från mitten av maj bör du undivika att köra väg 90 Junsele-Näsåker då den kommer att rivas upp och förstärkas. I Nordingrå kommer ett antal ytbehandlingar att göras innan midsommar. Utöver detta kommer ett antal populära MC-vägar att genomgå ytbehandling under juli. SMC Västernorrland berättar här var och när vägarbetena pågår i vårt distrikt.
SMC Västernorrland har talat med Trafikverket och fått veta vilka vägar som ska åtgärdas i sommar. Orsaken är att vi vill informera och varna alla motorcyklister om när och var man ska köra MC.
- Vi kommer bland annat att dra igång tidigt med ytbehandlingarna på de vägar som förstärktes i Nordingrå förra året. Vägarna i Nordingrå där turiststråken går ska vara färdiga innan midsommar, övriga ytbehandlingsvägar blir klara i mitten på juli, säger Conny Olsson, projektledare på Trafikverket och även motorcyklist.
Alla ytbehandlingar hittar du nedan.
Varning!
Undvik helt att köra sträckan Näsåker-Junsele på väg 90 i sommar. Vägen kommer att rivas upp och blir mycket svår att köra med en MC. Välj istället väg 331 från Österforse mot Backe och sedan Junsele.
Sollefteå kommun
Väg 331, Östergraninge–Graninge (ytbehandling slutet juni- klart i mitten av juli)
Kramfors kommun
Väg 90, Lästa-Bollstabruk-Svedje (ytbehandling slutet juni-mitten av juli)
Väg 817, Klockestrand-Nyadal(ytbehandling slutet juni-mitten av juli)
Väg 825, Klockestrand-Ullånger(ytbehandling slutet juni-mitten av juli)
Högakusten-området
Väg 833, Gallsätter-vägskäl väg 825 (rastplats vid sjön) (juni- ytbehandling klar runt midsommar)
Väg 834, Nordingråvallen–Mannaminne(juni- ytbehandling klar runt midsommar)
Väg 836, Kåsta-Näsänget(juni- ytbehandling klar runt midsommar)
Väg 839, Björnås–Bönhamn(juni- ytbehandling klar runt midsommar)
Väg 840, Björnås–Kåsta(juni- ytbehandling klar runt midsommar)
Väg 848, Vägskäl v825 (rastplats vid sjön) - Norrfällsviken (ej sträckan Nordingråvallen - Mjällom)(juni- ytbehandling klar runt midsommar)
Härnösand
E4, Saltvik-Älandsbro-Överdal (asfaltering)
Väg 90 Veda-Gustavsvik–Lunde (ytbehandling slutet juni- klart i mitten av juli)
Väg 719, Vårdkasen–Solumshamn (ytbehandling slutet juni- klart i mitten av juli)
Väg 720, Erikdalsgatan–Gånsvik (ytbehandling slutet juni- klart i mitten av juli)
Timrå
Väg 684, Söråker–Skeppshamn (ytbehandling slutet juni- klart i mitten av juli)
Sundsvall
Väg 544, Ortsjön–Sörfors (ytbehandling slutet juni- klart i mitten av juli)
Väg 568, Matfors–Tunbyn (ytbehandling slutet juni- klart i mitten av juli)
Väg 633, Nora–Västansjö (ytbehandling slutet juni- klart i mitten av juli)
Väg 555 Gustavsberg - Rippsand (ytbehandling slutet juni- klart i mitten av juli)
Ånge
Väg E14, Matfors-Z-länsgräns (asfaltering)
Länk till Trafikverkets hemsida med information om sommarens beläggningsarbeten
Vad är ytbehandling/tankbeläggning?
under tiden arbetet pågår är det både kladdigt och massor av grus på vägen vilket ökar risken för skador på både person och fordon. Så här skriver Trafikverket om dessa beläggningar:
"När man gör en ytbehandling sprider man ut bindemedel över vägen. Sedan sprider man ut stenmaterial som täcker bindemedlet och slutligen vältar man ytan för att stenarna ska fastna och hamna rätt. De stenar som inte fastnat sopas senare bort. Det är viktigt att man sprider ut rätt mängd bindemedel och stenmaterial; vid för mycket bindemedel riskerar beläggningen att "blöda" vilket medför risk för otillräcklig friktion och stänk på fordon, vid för lite bindemedel fastnar inte stenarna ordentligt vilket medför risk för stenskott.
Tyvärr medför metoden stor risk för stenskott när beläggningen utförs och vägen behöver sopas flera gånger under cirka två veckor efter utförandet. Därför varnar vi med skyltar och sänker hastigheten på sträckan till 50 km/h och önskar att den respekteras, så att risken för stenskott blir mindre. Tänk på att din egen hastighet har stor betydelse för eventuella stenskott.
En nylagd ytbehandling har en ganska skrovlig och vass yta den första tiden och kan upplevas som extra ”bullrig”. Efter något år har dock stenarna på ytan slipats och jämnats till av trafiken så att både skrovlighet och buller återgått till normal nivåer."