Trafikverket ska bygga om Rotebroleden så att den blir en 2+2-väg. Samtidigt ska man bygga tre nya trafikplatser. Syftet är att öka kapaciteten och framkomligheten samt förbättra säkerheten för både skyddade och oskyddade trafikanter. Motorcyklister nämns inte i utredningen. I samband med detta vill man höja hastigheten till 80 km/timme. SMC svarar på remissen och ber Trafikverket välja räcken som innebär minsta möjliga skaderisk för motorcyklister, att inte montera sidoräcken på av- och påfarter, att välja förlåtande sidoområden istället för sidoräcken samt att installera räcken minst 1,5- 2 meter från vägbanan för att ge ett vingelutrymme om något oförutsett händer. Att installera underglidningsskydd på det nya vägavsnittets mitträcke skulle kosta cirka 3 350 000 kronor.
SMC ber Trafikverket ta hänsyn till sju punkter, se nedan. Varje punkt förklaras ingående i svaret. Källhänvisningar till statistik och forskning som ligger till grund för SMC:s förslag finns i remissvaret.
Det kostar omkring 250 kronor per meter att installera ett underglidningsskydd (Motorcycle Protection System, MPS) på ett räcke. På Rotebroleden ska 6,7 km räcke installeras i vägens mitt. Totala kostnaden för MPS på vardera sida blir 3 350 000 kronor. Kostnaden för en död motorcyklist är drygt 25 miljoner enligt Trafikverkets beräkningar.